Dit is een schematisch overzicht van de belangrijkste punten uit het boek. Hierin wordt duidelijk hoe alle onderwerpen met elkaar samenhangen.
In een schema schrijf je alleen de belangrijkste woorden op.Je gebruikt lijnen om verbanden aan te geven.Ook in een samenvatting staan alleen de hoofdzaken van een tekst. Om een samenvatting te maken, moet je de tekst eerst goed doorlezen.
Een tekstschema is een voorlopige indeling van je tekst. Je kunt een tekstschema bijvoorbeeld maken in een boomstructuur of in een kolommenschema. Je geeft in het schema aan welke onderwerpen bij elkaar horen en in welke volgorde je ze wilt behandelen.
het schema
Verbuigingen: schema's (meerv.) Let op: Spelling van 1858 Lat., voorbeeld, model, schets, ontwerp; ook gestalte.
schematisch bijv. naamw. Uitspraak: [ sxe'matis ] Afbreekpatroon: sche·ma·tisch overzichtelijk weergegeven Voorbeeld: 'een schematische voorstelling van alle activiteiten van een bedrijf of organisatie' Synoniemen: schetsmatig 2 definities...
WAT? Als je je tekst gestructureerd hebt (o.a. titels aanduiden, kernwoorden aanduiden, hoofdgedachte uit de tekst of uit elke alinea halen…), kan je ervoor kiezen om je tekst in een schema te gieten. Schematiseren is dus een stapje verder gaan dan structureren. Een schema is een visuele voorstelling van informatie.
Er zijn drie soorten samenvattingen: de 'gewone' samenvatting, de managementsamenvatting en het abstract.
De meeste teksten hebben de indeling: inleiding, kern en slot. De inleiding en het slot bestaan meestal beide uit maar één alinea. De kern bestaat daarentegen uit een aantal alinea's. In de alinea's worden alle deelonderwerpen besproken.
Een ijzersterke samenvatting
Het waarom van je onderzoek en het onderwerp. Het hoe van je onderzoek, de methodes die je hebt gebruikt. Je belangrijkste bevindingen. Je belangrijkste conclusies, aanbevelingen en/of suggesties.
Let erop dat je niet teveel markeert/opschrijft, het gaat echt alleen om de belangrijkste informatie. Voorbeelden of aanbevelingen hoeven niet in je samenvatting komen te staan. Weet je zeker dat alle nuttige en belangrijkste tekst is gemarkeerd/opgeschreven?
De samenvatting staat na het voorwoord en voor de inhoudsopgave. In de samenvatting zijn de juiste werkwoordstijden consistent gebruikt. De doelstelling staat in de samenvatting. De probleemstelling staat in de samenvatting.
De samenvatting helpt potentiële lezers om te beoordelen hoe relevant jouw tekst is voor hun onderzoek. De samenvatting bevat de belangrijkste bevindingen voor lezers die geen tijd hebben om je hele tekst te lezen.
Met de Cornellmethode leren leerlingen hun notities gestructureerd samenvatten.Links schrijven ze de begrippen, rechts de uitleg. Het is belangrijk dat ze deze samenvatting ook echt inzetten. Bijvoorbeeld door de uitleg af te dekken en te vertellen wat ze over het begrip weten.
Het is niet verplicht om een samenvatting in je onderzoek op te nemen. Besluit je om wel een samenvatting in de scriptie te gebruiken, dan moet je ervoor zorgen dat de deze min of meer de indeling van je onderzoek volgt.
Het standaardmodel van een aantekeningenblad is het T-schema (2). Bovenaan het blad staat het hoofdonderwerp. Daaronder staat een horizontale lijn die de hele breedte van het blad inneemt. Op ongeveer 1/4 van de breedte van het blad trek je een verticale lijn.
Met beeld wordt een afbeelding of illustratie (foto, tekening, grafiek, logo, plattegrond) bedoeld. Opmaak of lay-out is de manier waarop de tekst en afbeeldingen over de bladzijde zijn verdeeld. Als je let op de opmaak van de tekst, kijk je naar de titel, tussenkopjes, tekstindeling, alinea-indeling en lettertypes.
De mate waarin de lezer betekenis kan verlenen aan een tekst. Woordkennis is bepalend voor tekstbegrip. Om een tekst goed te kunnen begrijpen, blijken leerlingen minimaal 85 procent van het totaal aantal verschillende woorden uit de tekst te moeten kennen.
Een schema is te beschouwen als een eigenschap, terwijl een modus een tijdelijke toestand is die van moment tot moment verandert. Deze tekst komt uit het boek Unstuck, hoofdstuk 3: Je eigen emotionele toestanden leren snappen.
Schema's bestaan uit overtuigingen, herinneringen, lichamelijke gewaarwordingen en emoties. De meeste schema's ontstaan in je kindertijd. Ze worden gevormd door jouw ervaringen uit je jeugd, je temperament en de mate waarin aan jouw basisbehoeften is voldaan.
Bij schemagerichte therapie probeert de psycholoog jou een stukje terug te geven van wat je in je jeugd hebt gemist. Dit gebeurt op een warme en begripvolle manier. Zo probeert de therapeut samen met jou de schema's te repareren. Daarnaast wordt bij schematherapie gebruik gemaakt van verschillende interventies.