Het Regionaal Meldpunt Zorg is er voor inwoners, zorgverleners en medewerkers van wijkteams of lokale teams die (vermoedens van) fraude, financiële fouten, kwaliteitsproblemen of een ongewenste werkwijze van zorgorganisaties willen melden.
Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
Een MIM melding is een melding incident medewerkers. Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
Wat gebeurt er met uw melding? Uw melding wordt eerst verstuurd naar de Veilig Incident Melden commissie (VIM commissie). Deze commissie controleert of u een cliënt bent van RIBW K/AM, waarna uw melding wordt ingevoerd in de database voor incidentmeldingen.
Melden van calamiteiten en geweld in de jeugdhulp
Als jeugdhulpaanbieder, gecertificeerde instelling, Veilig Thuis organisatie, de Raad voor de Kinderbescherming of justitiële inrichting moet u calamiteiten en geweld verplicht en direct melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
' is de meldlijn waar u anoniem informatie kunt geven over ernstige misdaad. Anoniem misdaad melden doet u bij: M. Meld misdaad anoniem (telefoon 0800 - 7000)
Verplicht melden
Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup. Of een cliënt heeft verkeerde geneesmiddelen gekregen met ernstige bijwerkingen tot gevolg.
Controleer bij losse medicatie: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste hoeveelheid, juiste tijd, juiste vorm.
Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).
VOORBEELDEN VAN DE DRIE P'S Bij de indeling van de verhalen is er een onderscheid gemaakt in de drie P's: Pil, Proces en Patiënt. In de cate- gorie 'Pil' vallen de voorbeelden van verbeteringen die gericht zijn op farmacotherapeutische effecten zoals bij- werkingen en interacties tussen medicijnen.
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
Een procedure voor het systematisch en intern melden, registreren, analyseren, herstellen en opvolgen van (bijna-)incidenten helpt om structurele weeffouten in de organisatie van de zorgverlening op te sporen en grotere fouten in de toekomst te voorkomen.
Als het om een (bijna)incident gaat, geven we dit door aan de Decentraal Incident Meldingencommissie (DIM). Ze doen soms onderzoek, en geven in elk geval adviezen voor verbetering waar de afdeling mee aan de slag gaat. Een mogelijke zorgcalamiteit wordt gemeld bij de Commissie Calamiteiten Patiëntenzorg (CCP).
Voor elke fout of (bijna-) incident waarvan een cliënt nadeel ondervindt een apart formulier invullen. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Het gaat om de verbetering van de dienstverlening aan de cliënt!
Naam Zorgverlener:……………………………. In het geval dat er geen incidenten zijn geweest kunt u de volgende zin invullen: Ik verklaar dat er van dd-mm-jjjj tot dd-mm-jjjj geen incidenten zijn geweest.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.
Bij een aanval moet u een medicijn voor onder de tong gebruiken. Dit kan met een tablet met isosorbidedinitraat voor onder de tong. Het medicijn wordt snel uit de tablet via het mondslijmvlies in het bloed opgenomen.
Dubbele controle is nodig bij losse (niet in medicatierol voorverpakte) risicovolle medicatie. Dit zijn medicijnen die risicovol zijn bij een verkeerde dosering, geneesmiddelen tegen kanker en insuline.
'Incidentenregistratie is een belangrijk middel om de beveiliging in een organisatie te sturen', zegt Securitas-account manager Joyce Kweekel. 'Door het registreren van incidenten verzamel je informatie waarmee je een goed inzicht krijgt in het functioneren van je huidige beveiligingsbeleid.
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. Ook bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die de gezondheidstoestand van cliënten beoordelen of cliënten medisch begeleiden, vallen onder de wet. De wet geldt ook voor aanbieders van cosmetische behandelingen.
Nee, voor jou niet mogelijk. Wel voor telecomprovider of NSA achtige (Politie etc.) instanties. Als u last heeft van telefonische overlast is dit natuurlijk erg vervelend.