Terwijl de RI&E gericht is op de gevaren en risico's die horen bij het werk van de individuele werkgevers, gaat het bij het V&G-plan om gevaren die de gebruikelijke risico's overstijgen, zoals gevaren door het werken met extra risico voor bedelving, vastraken of vallen.
Als meerdere werkgevers actief zijn op een bouwlocatie, moet er in veel gevallen een Veiligheids- & Gezondheidsplan (V&G-plan) zijn. In een V&G-plan beschrijft een opdrachtgever hoe hoofd- en onderaannemer(s) samenwerken en welke veiligheidsmaatregelen zij treffen om de veiligheid van de werknemers te waarborgen.
Voor bepaalde (bouw)projecten is het verplicht een V&G-plan op te stellen. Het V&G-plan is onder meer bedoeld om risico's te herkennen en te beheersen die kunnen ontstaan door de veelheid aan partijen.
Het V&G-plan ontwerpfase (veiligheid- en gezondheidsplan) is een projectspecifiek document waarin de veiligheid en de arbeidsomstandigheden op de bouwplaats centraal staan. Met een deskundige analyse worden onveilige situaties van het bouwplan in kaart gebracht.
In een V&G-plan staan afspraken op het gebied van veiligheid en gezondheid. Bijvoorbeeld welke partij in welke fase verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ook moet het V&G-plan een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hebben van het werk en staat de bedrijfshulpverlening (Bhv) vastgelegd.
De inhoud van een V&G-plan Uitvoeringsfase
U geeft een overzicht van alle natuurlijke personen en rechtspersonen die betrokken zijn bij de totstandkoming van de bouwplaats. U geeft aan wie de V&G-coördinator uitvoeringsfase is. Een beschrijving van wie welke verantwoordelijkheden heeft.
Om de veiligheid te verbeteren, worden er in een V&G-plan afspraken gemaakt op het gebied van gezondheid en veiligheid. Belangrijke onderdelen van het plan zijn een beschrijving van de BHV, en een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) van de werkzaamheden tijdens het project.
Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van het V&G-plan? In de ontwerpfase is dat de coördinator ontwerpfase, onder verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. De coördinator ontwerpfase kan, aan de hand van de risico-inventarisaties en -evaluaties, zelf een V&G-plan opstellen of kan dat door anderen laten doen.
De V&G-wetgeving geldt voor: • Alle plaatsen waar arbeid wordt verricht; • Werkgever; • Werknemers; • Uitzendkrachten; • Stagiairs; • Vrijwilligers. 1.1.4 Toezicht op naleving De overheid heeft voor het houden van toezicht op de naleving van de wetgeving, inspectiediensten in het leven geroepen.
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het opstellen van zowel het V&G-plan als het V&G-dossier. Hij moet dat doen tijdens de ontwerpfase van het bouwproject. Uiteraard is het mogelijk om het V&G-plan te laten maken, bijvoorbeeld door Kintraco Managementconsultants.
De opdrachtgever moet ervoor zorgen dat dit ook gebeurt. Als er op de bouwplaats meerdere partijen werkzaam zullen zijn – bijvoorbeeld twee of meer bedrijven, één werkgever en één of meer zelfstandigen of twee of meer zelfstandigen – dan moet de opdrachtgever een coördinator ontwerpfase aanstellen.
De V&G-coördinator uitvoeringsfase coördineert en adviseert op het gebied van veiligheid en gezondheid in de uitvoeringsfase van een bouwproject en is verantwoordelijk voor het actueel houden van een V&G-plan en V&G-dossier.
Waar het V&G-plan zich richt op de uitvoeringsfase, richt het V&G-dossier zich op de latere werkzaamheden aan het bouwwerk.
De V&G-coördinator uitvoeringsfase is verantwoordelijk voor de inhoud (kwaliteit) en het opstellen van een V&G-plan uitvoeringsfase. De V&G-coördinator uitvoeringsfase heeft hierbij de volgende (kern)taken: 1. Het beoordelen van het V&G-plan ontwerpfase en V&G-dossier ontwerpfase op compleetheid en uitvoerbaarheid.
Het V&G-dossier is bestemd voor degene die beslist over de uitvoering van latere werkzaamheden aan het bouwwerk en beschrijft de veiligheidsvoorzieningen en de restrisico's, waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitvoering van onderhoud, inspectie/keuring , schoonmaak en sloop.
Veiligheidsbewustzijn houdt in dat een persoon zich bewust is van de mogelijke risico's van een bepaalde actie en deze signalen vervolgens doeltreffend om kan zetten in een alerte en bewuste reactie op deze onveilige situatie. Dit met als doel de acties op een veilige manier uit te willen voeren.
Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de bouwplaats veilig is voor hun werknemers en andere aanwezigen. De werkgever kan aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit onveilige omstandigheden op de bouwplaats.
Elke werkgever heeft een zorgplicht voor zijn werknemers. Elke werkgever moet de arborisico's voor zijn werknemers inventariseren en evalueren. Hij legt de risico's vast in de RI&E. Elke werkgever moet voorlichting en onderricht geven over arborisico's en maatregelen.
Om de veiligheid van de mensen die op bouwlocaties werkzaam zijn te verbeteren, is het opstellen van een V&G plan in bepaalde situaties verplicht gemaakt. Buiten de verplichting om is het altijd verstandig om een V&G-plan te hebben voor een bouwproject. De afkorting V&G staat voor veiligheid en gezondheid.
Het veiligheids- en gezondheidsplan wordt door de veiligheidscoordinator opgemaakt.
De interne RI&E van de Nederlandse Arbeidsinspectie is daarbij leidend. Bijzondere gevaren: gevaren die de aan de reguliere bouwactiviteiten verbonden gebruikelijke risico's overstijgen.
De opdrachtgever moet bij risicovolle bouwwerken een V&G-plan opstellen, bij voorkeur in overleg met de uitvoerende partijen. In het V&G-plan wordt aangegeven hoe de samenwerking en afstemming is geregeld tussen preventiemedewerkers, bedrijfshulpverlening en coördinator.
Het VGM Handboek Waterbouw is een uitgebreid digitaal naslagwerk op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. In het handboek wordt ingegaan op allerlei aspecten die algemeen van aard zijn maar ook heel specifiek van toepassing zijn en betrekking hebben op de feitelijke werkzaamheden in de Waterbouw.
Dit zijn de zogenaamde BTO-keuzes, waarbij BTO staat voor Bouwkundig, Technisch en Organisatorisch. De BTO-keuzes worden opgenomen in het IVP. Voorbeelden van BTO-keuzes zijn: Ingrijpende werkzaamheden aan de weg kunnen het best in de nacht worden uitgevoerd om de verkeershinder te verminderen.