In een rijke spelhoek kunnen kinderen op verschillende manieren spelen en ontdekken en raken activiteiten op een vanzelfsprekende manier met elkaar verbonden. Kinderen willen zich prettig voelen in de omgeving en hebben behoefte aan inspiratie.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
De speelleeromgeving is een plek waarin alle kinderen zich herkennen en veilig voelen. De omgeving nodigt uit tot samenspel, maar je kunt je ook terugtrekken en even alleen spelen.
Een stimulerende leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen.
Waarom is een rijke leeromgeving belangrijk? Betsy van der Grift schrijft in haar boek 'Kinderkoppie' over de rijke leeromgeving. Zij stelt dat het kind ervaringen nodig heeft om het brein te helpen bij de ontwikkeling. De aanleg om te leren is 'gegeven' en gaat dus voor een deels vanzelf.
Een kwalitatief goed ingerichte leeromgeving biedt kansen tot herhalen, verbreden en verdiepen van ervaringen en kennis van de actuele thema-inhoud tijdens het (vrije) spel. Je ogen dwalen door het lokaal op zoek naar mogelijkheden voor kinderen om zintuiglijke ervaringen op te doen.
In een 'rijke rekenomgeving' verrichten leerlingen authentieke en voor hen betekenisvolle rekenactiviteiten, bespreken die met elkaar en doen ervaring op met het praktisch toepassen van rekenvaardigheden in alledaagse situaties.
Zorg voor een goede voorbereide en uitdagende speelomgeving waarbij verschillende zogenaamde "open" spelmaterialen in aantrekkelijke eilandjes staan uitgestald. Passief spelmateriaal, een actief spelend kind! Actief spelmateriaal, een passief óf overprikkeld kind! Spelen op eigen initiatief.
In een goede hoek vervelen kinderen zich niet
Betrek de kinderen bij de inrichting van de hoeken en laat ze spullen van thuis meenemen. Zorg voor voldoende materialen die bij het thema passen en gebruik materialen uit de echte wereld. Varieer met de materialen en de inrichting of wissel materialen uit met een collega.
Werken aan opdrachten gaat beter als leerlingen er betekenis aan kunnen geven. Dat wil zeggen dat zij het als belangrijk ervaren daaraan te kunnen werken. Als een opdracht helemaal zonder betekenis is voor hen, of zo wordt ervaren, werken ze eraan uit gehoorzaamheid.
Spel is betekenisvol als kinderen er graag aan deelnemen en er bijzonder intens mee bezig zijn. Bij Pindakaas hanteren we een aantal criteria om te toetsen of een activiteit betekenisvol is voor het kind.
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om goed te kunnen leren. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op school en in de klas. Dit is bevorderlijk voor het leren en de motivatie van leerlingen, en is vooral voor jongens van belang.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Spel is een goed middel om kinderen verder te brengen in hun ontwikkeling. Bij het spelen beleven kinderen namelijk plezier en tegelijkertijd leren ze rollen aannemen, zich uiten en omgaan met onderlinge regels en afspraken. Met een goed ingerichte hoek daag je kinderen uit tot spel.
Begeleid spel: De leerkracht speelt mee in de hoek en stimuleert de kinderen tot het gebruik van de nieuwe handelingen en daagt uit tot het gebruik van taal. Het is per kind verschillend hoeveel begeleiding het nodig heeft tijdens het spel; de leerkracht maakt hierin zelf keuzes.
Eigenlijk zou je kinderen zeven tot acht speelhoeken moeten aanbieden: een creatieve plek, een poppenhoek, een verkleedhoek, een bouwhoek, een hoek met water en zand en een rustig plekje.
De spelontwikkeling verloopt in vier opeenvolgende fasen; manipulerend spel, combinerend spel, functioneel spel en symbolisch spel.
Het doel van werken met hoeken is een plek inrichten waar kinderen met opdrachten maar ook helemaal vrij kunnen spelen. Door middel van het spel leren de kinderen omgaan met anderen en situaties. Kinderen doen graag volwassen na en houden van het doen alsof spel. In de hoeken hebben ze daar alle gelegenheid voor.
Wees hartelijk, warm en koesterend. Vasthouden, wiegen, knuffelen, kusjes geven, koesteren, troosten, zingen en praten met de baby zorgt ervoor dat hij weet dat hij geliefd is. Soms is het makkelijker om liefde te voelen en te tonen voor de rustige baby's met een makkelijk temperament.
Rijke rekenvragen zijn vragen die leerlingen uitnodigen om actief hun feitenkennis en procedurele rekenvaardigheden in te zetten én met inzicht flexibel te denken en redeneren. Het zijn vragen die het creatief denken en handelen, probleemoplossend denken en handelen en kritisch denken en redeneren stimuleren.
Rijke reken-wiskundeproblemen: zijn echte problemen die leerlingen willen oplossen, ofwel betekenisvol. lokken verbazing of verwondering uit. zijn een aanleiding om gedachten uit te wisselen.
Een rijke taalomgeving is een omgeving waar gepraat, geluisterd en gelezen wordt. Spelenderwijs de taalontwikkeling stimuleren is vaak erg leuk en leerzaam voor uw kind.