Bij kwalitatieve resultaten (interviews en/of observatie) analyseer je uitspraken, gedrag en artikelen uit verzamelde bronnen. Beschrijf per deelvraag de meest relevante en belangrijke uitspraken of gedragingen. Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld.
Wat komt er in je resultaten en analyse sectie te staan? In het resultaten gedeelte van je scriptie voer je de onderzoeksopzet die je in het onderzoeksmethoden gedeelte hebt beschreven daadwerkelijk uit. Je geeft het verloop van je onderzoek weer, en analyseert de resultaten die eruit voort komen.
De functie Resultaten analyseren extraheert datawaarden uit een veld dat u selecteert en produceert vervolgens een rapport waarin de waarden in gerangschikte volgorde worden weergegeven . Resultaten analyseren is beschikbaar in elke database, inclusief Alle databases. Elke database kan verschillende velden hebben om te analyseren.
Beschrijf de resultaten die relevant zijn om je deelvragen en uiteindelijk je onderzoeksvraag te beantwoorden. Voeg alleen tabellen, grafieken, figuren of citaten toe die relevant zijn voor de vermelding van je resultaten. Je kunt ze bijvoorbeeld inzetten om in één oogopslag de belangrijkste bevindingen weer te geven.
Gebruik statistische analyse om uw bevindingen te controleren
Statistieken geven u zekerheid (of zo dicht mogelijk daarbij) over de resultaten van uw enquête. Statistische hulpmiddelen zoals T-test, regressie en ANOVA helpen u ervoor te zorgen dat de resultaten die u ziet statistisch significant zijn en niet zomaar toevallig zijn.
6De conclusie is meer een samenvatting dan een analyse. De conclusie mag geen samenvatting zijn van wat je al hebt geschreven/onderzocht. In de conclusie worden verbanden getrokken. Er wordt middels een analyse inzicht verschaft in het verband tussen het probleem en de onderzoeksresultaten.
De resultatensectie van het onderzoeksartikel is waar u de bevindingen van uw studie rapporteert op basis van de informatie die is verzameld als resultaat van de methodologie [of methodologieën] die u hebt toegepast. De resultatensectie moet eenvoudigweg de bevindingen vermelden, zonder vooringenomenheid of interpretatie, en gerangschikt in een logische volgorde .
In het resultatenhoofdstuk ga je in op de feitelijke resultaten. Je benoemt concreet wat je hebt gevonden in je onderzoek. Pas in de deelconclusies, aan het eind van elke deelparagraaf, kijk je iets meer naar het grotere geheel. Je geeft dan kort antwoord op de deelvraag, vaak in zo'n één tot drie zinnen.
Binnen data analyse wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende analyses, de beschrijvende, diagnostische, voorspellende, adviserende en cognitieve analyses.
Resultatenanalyse helpt u te begrijpen hoe uw studenten leren en hoe ze hebben gepresteerd in elk gebied van de syllabus . U kunt de informatie gebruiken om sterke en zwakke punten te identificeren om uw lesgeven te richten op waar het het meest nodig is.
Bij analytisch denken gaat het om het signaleren van problemen, het zien van verbanden tussen gegevens, gegronde conclusies kunnen trekken en consequenties kunnen inschatten. Je deelt complexe problemen op in onderdelen en kunt hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Een analyse is een systematisch onderzoek waarbij een probleem ontleed wordt. Alle elementen waaruit dit probleem bestaat moeten in een analyse worden beschreven en uiteengezet. Analyses kunnen plaatsvinden op alle mogelijke niveaus, binnen elke denkbare discipline.
Voorbeelden van resultaatsverbintenissen.
de garagist die een distributieriem vervangt. de aannemer die een kelder moet waterdicht maken. de verhuizer. de transportmaatschappij voor wat betreft de uitvoering van het vervoer.
Bij kwalitatief onderzoek zijn uw resultaten mogelijk niet allemaal direct gerelateerd aan specifieke hypothesen. In dit geval kunt u uw resultatensectie structureren rond belangrijke thema's of onderwerpen die naar voren kwamen uit uw analyse van de gegevens . Begin voor elk thema met algemene observaties over wat de gegevens lieten zien.
Het hoeft niet elke mogelijke uitsplitsing van de data te bevatten. Het moet eerder resultaten benadrukken die zowel statistisch als praktisch van belang zijn . Alle bronnen van data in de bevindingen moeten worden vermeld, zodat duidelijk is waar ze vandaan komen en hun geloofwaardigheid kan worden beoordeeld.
De hoofdvraag is de centrale onderzoeksvraag en komt overeen met de probleemstelling of is direct hiervan afgeleid. Deze vraag is het uitgangspunt van je zoektocht. De hoofdvraag omschrijft exact wat je wilt weten en geeft richting aan je zoektocht. Het is dan ook belangrijk om je vraag goed te formuleren.
Als u ervoor kiest om de sectie met resultaten en de discussiesectie te combineren tot één verhaal, moet u duidelijk zijn in hoe u de ontdekte informatie rapporteert en uw eigen interpretatie van elke bevinding . Deze aanpak wordt niet aanbevolen als u geen ervaring hebt met het schrijven van onderzoekspapers op universitair niveau.
Bij kwalitatieve resultaten (interviews en/of observatie) analyseer je uitspraken, gedrag en artikelen uit verzamelde bronnen. Beschrijf per deelvraag de meest relevante en belangrijke uitspraken of gedragingen. Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld.
Bevindingen die afwijken van wat u verwachtte, kunnen een interessant en doordacht discussiehoofdstuk opleveren. Uw discussiehoofdstuk moet met name een manier zijn om nieuwe vragen te stellen die toekomstige onderzoekers kunnen onderzoeken. Uw discussie kan mogelijke redenen bevatten waarom uw resultaten de verwachtingen tartten .
Een analytisch stuk schrijven moet een duidelijke, nauwe focus hebben. Het moet ook specifieke "hoe" of "waarom" vragen beantwoorden over het document dat u analyseert, in plaats van alleen de inhoud ervan samen te vatten.
Vermijd vage, subjectieve bewoordingen, informeel taalgebruik, kortom de verboden woorden. Dit zorgt ervoor dat je scriptie formeler en zakelijker wordt, zodat deze beter in de academische context past.
Antwoord en uitleg:
In een analyse worden de gegevens vergeleken met de hypothese. Het beantwoordt de vraag hoe goed de verzamelde gegevens de onderzoeksvraag ondersteunen. Het is een uitgebreide review. De conclusie is een samenvattende verklaring die de analyse samenvat tot iets dat duidelijk en nuttig is voor de lezer.