Een relais heeft als taak om van een kleine stuurstroom een grote hoofdstroom te maken. Zo kan met een kleine schakelaar een groot elektronisch component in- en uitgeschakeld worden.
De relais zorgt ervoor dat de motor van stroom wordt voorzien uit de accu op het moment dat je het contact omdraait. Als de relais stuk is dan zal de auto dus niet starten.
Een nieuw knipperlichtrelais kost tussen de 10 en 40 EUR maximaal. Vergewis u er van dat het een onderdeel van merkkwaliteit is om zijn duurzame werking te garanderen. Wanneer een relais het voortijdig laat afweten, moet de auto op foutstroom worden gecheckt.
Slijtage relais
De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte. Normaal zal echter een zekering doorslaan in geval van een defect relais.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Een relais kan worden toegepast om met behulp van een relatief klein elektrisch vermogen in de spoel van de elektromagneet een hoge spanning of een grote stroom te kunnen schakelen.
Startproblemen kunnen ontstaan wanneer een bougie versleten is of niet goed is aangedraaid. Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet.
Een relais is geen zekering. Maar de contacten van een relais kunnen beschadigd raken als er een kortsluiting is in de lamp. Als je er een extra relais tussen zet, dan treft het de extra relais en niet de relais die is ingebouwd in je tijdschakelaar.
Wellicht bekend bij u is een relais een door een elektromagneet bediende schakelaar. Als er twijfel is of een relais wel of niet schakelt is dit eenvoudig te controleren door tijdens het in en uitschakelen van betreffend onderdeel te luisteren of je het relais hoort schakelen.
Overbrug de aansluitingen van de accu naar de startmotor met behulp van een dikke draad of een schroevendraaier. Als de startmotor nu wel draait, dan is het relais defect. De startmotor krijgt voldoende spanning, maar draait niet.
Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Een elektromagneet is een van koperdraad gewonden spoel die gewikkeld zit om een week ijzeren kern. Meestal ligt een uiteinde van de spoel wikkeling aan massa, en wordt op de andere zijde een spanning van 12 volt gezet.
De eerste keus is: Een vier of vijf polig relais. De meest gebruikte versie is een vier polig relais hiermee kan men een zware energie verbruiker schakelen met een kleine of gevoelige schakelaar. Een vijfpolig relais is gemaakt om een stroombron van de ene naar de andere verbruiker te sturen.
Een stroomkringschema wordt getekend om een elektrische schakeling beter te begrijpen en om te zien hoeveel draden er bij te pas komen. Men maakt onderscheid tussen schema's voor hoofdstroom (400/230Vac) en stuurstroom (lagere spanningen), zodoende spreekt men ook vaak van hoofdstroomschema en stuurstroomschema.
Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen. Relais welke in schakelcycli met een tijdsbereik van seconde tot minuut worden toegepast, bereiken het einde van hun mechanische levensduur binnen enkele maanden.
Een startrelais, ook wel solenoïde genoemd, is een onderdeel van een automotor dat een functie heeft bij het starten van de motor. Dit relais, bestaande uit elektromagnetische spoelen die solenoïdes worden genoemd, ontvangt stroom van de accu van de auto die het omzet in een grote hoofdstroom.
De gelijkenis tussen relais en contactoren is dat ze alle twee gebruikt worden in sturingen. Contactoren worden vanop afstand bediend. Ze hebben 2 schakelstanden (bij normale toepassingen schakelen ze monostabiel). In tegenstelling tot relais hebben contactoren altijd 2 onderbrekingen per contact.
Met een relais kun je vanuit een lage spanning een grote(re) spanning schakelen. Het schakelen van een relais gebeurt op een veilige wijze. Een domotica module dat een relais functie heeft schakelt 2 contacten zonder daar spanning op te zetten.
Potentiaalvrij wil eigenlijk zeggen dat je met een apparaat een vreemde spanning kan schakelen. spanning uit het zelfde circuit wat deze aangeboden krijgt. Denk hierbij aan een bestaande lichtschakelaar als voorbeeld. Op de schakelaar staat 230V en als de schakelaar word omgezet gaat de lamp aan omdat deze ook 230V is.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten.
Als de sleutel lang wordt vastgehouden bij het starten of er gestart wordt als de motor al loopt zal dit de levensduur verkorten. Om er toch iets over te zeggen denk ik aan gemiddeld 100.000 km of 8 jaar.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.