Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Een goede plek om te beginnen bij het bepalen van je groothandelsprijs is om de kostprijs met twee te vermenigvuldigen. Dit zorgt ervoor dat je winstmarge ten minste vijftig procent is. De winstmarge is de brutowinst die een detailhandelaar verdient als er een artikel wordt verkocht.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%. Let op! Want in deze berekening zijn alle prijzen exclusief btw.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de detailhandelaar kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit hangt allemaal af van het type product en wie er voor de marketingactiviteiten betaalt.
Genoegen met minder marge
Die marge - de winst per product voor de supermarkt - lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf. Je maakt dan op elke geïnvesteerde euro 0,05 tot 0,10 euro winst.
Als u het margepercentage voor de verkoopprijs van dit artikel zou berekenen ten opzichte van de verrekenprijs: verkoopprijs minus de verrekenprijs = marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, komt uit deze berekening 29,93%.
De winstmarge toont de winstgevendheid van een product, dienst of bedrijf. Het is het percentage van de omzet dat overblijft nadat alle bijbehorende kosten zijn afgetrokken. Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het bedrijf.
De inkoop van de meeste producten bedraagt zo'n 60 tot 70 procent van de consumentenprijs. Bij grote vestigingen van een reguliere supermarkt, met zijn geoptimaliseerde proces met enorme volumes en hoge doorloopsnelheid, kan de bruto marge voor sommige producten teruglopen tot zo'n 20 procent.
De vaste commissie is in vrijwel alle gevallen 83 cent (exclusief btw) voor artikelen boven de 20 euro.Voor artikelen onder de 10 euro en 20 euro, is dit respectievelijk 20 cent en 40 cent (exclusief btw). Voor enkele productcategorieën gelden afwijkende of extra commissies voor artikelen boven de 20 euro.
De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Je verkoopt een laptop voor € 400 (valt onder de productgroep: Computer – Laptop, Desktop en Monitor), dan betaal je een vast bedrag van €2,48 exclusief BTW plus 4,2% exclusief BTW over de verkoopprijs (inclusief BTW). 4,2% van €400 + €2,48 = € 19,28 aan commissie exclusief BTW. Dit is €23,33 inclusief BTW.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
Dit houdt dus in dat indien je bijvoorbeeld een 100% opslag berekend op inkoopprijs, je een winstmarge van 50% zal hebben. Stel je koopt iets in voor 100€, wat je verkoopt voor 200€. Dan is op basis van de bovenstaande formule de marge als volgt: (200 - 100) / 200 = 50%.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Een bedrijf moet soms kiezen tussen meer verkopen aan lagere prijzen of iets minder verkopen aan hogere prijzen. Of anders gezegd kiezen tussen meer volume of een hogere marge. Deze marge vormt de basis van je bedrijf en dient om alle andere kosten te kunnen dragen.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
De gemiddelde winstmarge van restaurants varieert afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie en grootte van het restaurant en het type restaurant. Volgens de Amerikaanse National Restaurant Association varieert de gemiddelde winstmarge tussen 3 en 5%.