'Rebooten' betekent hetzelfde als 'resetten' of 'herstarten'. Opnieuw opstarten dus.
Bij het resetten van je Samsung smartphone worden al je persoonlijke bestanden verwijderd. Ook al je foto's, filmpjes en contacten worden dus gewist. Maak daarom eerst een back-up van alle bestanden die je wilt bewaren. Zet deze bijvoorbeeld op een geheugenkaart of sla ze op in de cloud.
'Rebooten' betekent hetzelfde als 'resetten' of 'herstarten'. Opnieuw opstarten dus.
Je telefoon opnieuw opstarten
Als uw telefoon is vastgelopen met het scherm ingeschakeld, houdt u de aan/uit-knop ongeveer dertig seconden ingedrukt om het opnieuw op te starten.
Als je Smartphone 'bevriest' of vastloopt, kan het nodig zijn om alle apps te sluiten en het toestel opnieuw te starten. Probeer altijd eerst de uit/aan knop tien seconde ingedrukt te houden. Het toestel zal dan opnieuw opstarten.
Via een 'Soft Reset' kan je je toestel zonder dataverlies opnieuw opstarten. Om de telefoon opnieuw op te starten bestaat er een knoppen combinatie die je kunt indrukken. Deze voer je uit door twee knoppen tegelijkertijd 10 seconden ingedrukt te houden. Dit zijn: de aan/uit knop en volume omlaag (-) knop.
Volgens een technische expert zou je minstens twee keer per maand je telefoon opnieuw moeten opstarten. “En als de tijd het toelaat, is één keer per week ook goed. Maar meer dan dat is totaal onnodig. Het herstarten van de telefoon stopt gewoon alle applicaties die mogelijk op de achtergrond draaien.
Opnieuw opstarten van je smartphone
Je geeft je smartphone in feite een 'reset' en alle lopende achtergrondprocessen worden beëindigd. Op deze manier maak je werkgeheugen vrij en wordt de snelheid van je smartphone verhoogd.
Als je telefoon plotseling vastloopt of te traag is, probeer je telefoon dan eerst opnieuw op te starten. Het probleem kan soms worden opgelost door de telefoon opnieuw op te starten.
Belangrijk: Als je de fabrieksinstellingen terugzet, worden alle gegevens op de telefoon gewist. Als je je gegevens wilt herstellen nadat je de telefoon hebt gereset, moet je beveiligingsinformatie opgeven.
Soms is terugzetten naar fabrieksinstellingen niet voldoende. Neem daarom altijd de volgende 5 stappen, zodat je zeker weet dat er niets meer op je telefoon staat. Voordat je een telefoon verkoopt of inruilt, moet je altijd een back-up maken van alle gegevens die op het apparaat zijn opgeslagen.
Als het apparaat is vastgelopen en niet reageert, houd je de Power-knop en de knop Volume omlaag gelijktijdig gedurende meer dan 7 seconden ingedrukt om het apparaat opnieuw op te starten.
Soms kan een app instabiliteit van software veroorzaken, waardoor de telefoon zichzelf uitschakelt. Dit is waarschijnlijk de oorzaak als de telefoon zichzelf alleen uitschakelt bij het gebruik van bepaalde apps of het uitvoeren van specifieke taken. Verwijder alle apps voor taakbeheer of batterijbesparing.
Opnieuw opstarten
Deze oplossing is snel en effectief. Door simpelweg de Powerknop van de telefoon ingedrukt te houden en te kiezen voor Afsluiten of Opnieuw Opstarten, gaat de telefoon in zijn geheel uit. Wanneer je deze dan weer opstart, is alles weer zoals het meestal is.
Als je telefoon niet reageert, kun je een 'zachte reset' uitvoeren door tegelijkertijd de toets Volume-hoger en de aan-/uittoets ongeveer 15 seconden ingedrukt te houden (of totdat de telefoon begint te trillen).
Het is niet goed voor telefoons om nooit te worden uitgezet. In de 'uit-stand' worden storingen voorkomen, het geheugen behouden en het leven van de batterij verlengd. Over het algemeen zal je telefoon beter functioneren als je hem af en toe uitzet.
Spaarstand inschakelen
De spaarstand zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat door het automatisch beperken van de prestaties, trilfeedback en locatieservices van je smartphone. Op veel toestellen is de spaarstand te vinden door het menu met instellingen boven in beeld verder uit te klappen.
Neem contact op met de fabrikant van je apparaat voor meer informatie. Je kunt het cachegeheugen en de gegevens van een app meestal wissen via de app Instellingen van je telefoon. De instellingen kunnen per telefoon verschillen. Neem contact op met de fabrikant van je apparaat voor meer informatie.
Je gebruikt veel zware apps
Het (veel) gebruiken van zware apps zorgt ook dat je batterij snel leeg gaat. Of je nu een iPhone 13 met iOS gebruikt of Android telefoons als de Samsung Galaxy S22 of de OPPO Find X5. Welke apps verbruiken meeste energie op een iPhone? Ga naar de 'Instellingen' app.
Als klant zijnde kan je je simkaart uit je toestel halen en deze na 10 minuten weer erin plaatsen. Zo meld je de simkaart ook af van het netwerk. Je telefoon op vliegtuigmodus haalt je simkaart ook van het netwerk. Of de netwerkinstellingen uit en dan weer aanzetten, helpt ook!