Wat is een profilerend interview? Dit interview geeft een kernachtig portret van een persoon dat voor een groot deel is opgehangen aan het nieuws waarbij de geïnterviewde betrokken is, ofwel zijn ervaringen.
In een nieuwsinterview vertelt een deskundige bijvoorbeeld kort over een bepaalde kwestie of gebeurtenis. Interview je een persoon die vertelt over zijn leven, denken en werken? Dan werk je aan een portretterend interview. Ook voor citaten kun je kiezen uit verschillende modellen (bron Rijksuniversiteit Groningen).
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview. Op deze pagina lees je alles over het gestructureerde interview.
Hoeveel uur moet je aan het PWS besteden? Over het algemeen moet je op de havo en het vwo 80 uur per persoon in het profielwerkstuk steken. Op het vmbo tl/gl is dit minimaal 20 uur.
Gelukkig staat de opbouw min of meer vast: een PWS opent met een inleiding, inhoudsopgave en samenvatting. Daarna behandel in de hoofdstukken je onderzoeksopzet, deelvragen en onderzoeksresultaten. Tenslotte trek je je conclusie(s) in het laatste hoofdstuk. Je sluit af met de literatuurlijst en de bijlagen.
Een diepte-interview duurt drie kwartier tot één uur lang. Gedurende dit intensieve gesprek worden de motivaties en gedachten van de respondent achterhaald door de getrainde interviewer.
Het interviewschema of topiclijst is een van tevoren vastgestelde lijst van gespreksonderwerpen die in de loop van het interview aan de orde moeten komen. De volgorde van de onderwerpen, de formulering van de vragen en de formulering van de antwoorden liggen niet vast.
Een diepte-interview (kwalitatief onderzoek) is een gesprek tussen de interviewer en de geïnterviewde. Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Een diepte-interview is semigestructureerd. Het gesprek tussen de interviewer en de respondent wordt in een bepaalde richting geleid. De interviewer wil zo veel mogelijk informatie vergaren van de respondent. Daarom zorgt de interviewer ervoor dat er interactie ontstaat en de respondent vrijuit kan praten.
Binnen marktonderzoek gebruikt men de vuistregel dat acht tot tien interviews met mensen die tot een homogene doelgroep behoren, voldoende zijn. De kans is klein dat extra interviews met nieuwe respondenten nieuwe informatie oplevert”.
In een gestructureerd interview van een half uur kun je ook aanhouden om 10 tot 20 open vragen te stellen. Voeg vragen toe als je denkt hiermee niet voldoende informatie te verzamelen om antwoord te geven op je onderzoeksvraag.
Directieve techniek: De interviewer legt de structuur en volgorde van te voren af. Hij wil iets specifieks weten, en formuleert hier zijn vragen naar. Vaak zijn het gesloten vragen, zoals ja nee vragen of meerkeuzevragen. De Interviewer stuurt de richting van het interview aan.
Diepte-interviews bieden, afhankelijk van de onderzoeksvraag, grofweg de volgende voordelen: het is mogelijk om met een individu diep in te gaan op het onderwerp (dieper dan in groepsdiscussies) en er is geen belemmering door andere deelnemers zoals dat bij groepsdiscussies kan worden ervaren.
Sluit het interview goed af. Bedank de informant voor zijn medewerking.Soms is het ook handig nog even te memoreren aan het doel van het interview en te vertellen wat je nu verder met de informatie gaat doen. Je kunt bijvoorbeeld beloven het verslag van het interview op te sturen.
Diepte-interviews bieden flexibiliteit in termen van de gespreksstructuur en kunnen worden aangepast aan de individuele respondent. De interviewer kan in reageren op de antwoorden van de respondent en verdiepende vragen stellen om een vollediger begrip te krijgen.
Opening. Je begint het gesprek met het uitleggen van het doel: wat je hoopt te weten te komen. Bij bijvoorbeeld een exitgesprekwil je iemands beweegredenen om te vertrekken, achterhalen. Vervolgens stel je de gesprekstijd vast en in het geval van een meer 'open' gesprek, bepaal je de thema's die aan de orde komen.
In het Nederlands wordt weleens het Engelse woord interviewee gebruikt, maar het gebruikelijke woord voor 'iemand die geïnterviewd wordt' is geïnterviewde. Soms is ook gesprekspartner bruikbaar.
Het profielwerkstuk is behoorlijk groot en je moet er dus ook veel tijd aan besteden. Het is daarom erg belangrijk dat je een onderwerp kiest waar jij je lang mee bezig kunt houden. Als je het onderwerp niet interessant vindt, zal het heel moeilijk zijn om motivatie op te brengen om ermee aan de slag te gaan.
Het profielwerkstuk is officieel geen vak. Maar omdat het profielwerkstuk alleen een schoolexamen betreft, stelt de school zelf vast of het profielwerkstuk op vwo-niveau is afgerond en of het resultaat wordt meegenomen in de beoordeling. Behaalde cijfers tellen mee in de uitslagbepaling voor het vwo-diploma.