Jezelf profileren betekent letterlijk 'jezelf kenschetsen' of 'karakteriseren'. Mensen die zichzelf goed weten te profileren, behalen sneller hun doelen en zijn hiermee succesvoller.
Profilering is een geautomatiseerde verwerking van (persoons)gegevens met als doel een individu te evalueren, te classificeren of een beslissing over die persoon te nemen, dit door persoonsgegevens te vergelijken en samen te brengen.
Profileren betekent dat je jezelf op een bepaalde manier neerzet, zodat anderen een beeld krijgen van wie jij bent. Je laat zien wie je bent, wat jouw karakter is en hoe jij jezelf onderscheidt van de rest.
Jezelf profileren leidt tot geluk
Uit onderzoek op Harvard in 2005 blijkt dat mensen die zichzelf goed kunnen profileren, gelukkiger zijn. Waarom? Doordat zij zich goed profileren, bereiken zij hun doelen sneller. En mensen die hun doelen bereiken, zijn gelukkiger, zo stelt het onderzoek.
profileren (ww) : aanzetten, accentueren, beklemtonen, benadrukken, betonen, hameren, onderlijnen, onderstrepen, tamboereren. profileren (ww) : karakteriseren, kenschetsen.
Waarom is profileren belangrijk? Profileren is vooral belangrijk in de context van je professionele ontwikkeling. Wanneer jij jezelf laat zien als een bepaald soort deskundige, dan begrijpen andere mensen beter wie jij bent en wat jij goed kan.
Initieer onderzoek en/of begeleid studenten hierin binnen je instelling. Neem contact op met lokale opleidingen social work hierover. Volg een opleiding tot Master Social Work en ontwikkel jezelf en het vakgebied middels praktijkonderzoek; innoveer het sociaal werk binnen je instelling naar een hoger niveau.
Wat is Profilering? Profilering is de aandacht op je bedrijf vestigen en duidelijk maken waarin je je onderscheidt van anderen. Denk bijvoorbeeld aan netwerken, social media marketing, e-mailmarketing, presentaties geven, videomarketing en relatiebeheer.
Verschil tussen profileren en positioneren
Bij profileren gaat het erom te formuleren wat je eigen gezicht is en dat vervolgens zodanig te tonen dat dat zo goed mogelijk aansluit bij wensen en behoeften van doelgroepen. Over dat aansluiten bij je doelgroepen gaat positioneren.
Profiel van een website
SEO profilering is het bepalen van de kwaliteit die een website levert voor zoekmachines. Door verschillende criteria te bepalen zoals het aantal backlinks, de kwaliteit van links, populaire ankerteksten en bezoekersaantallen per pagina wordt een profiel van de website bepaald.
In de AVG wordt profilering omschreven als geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens voor het evalueren van persoonlijke aspecten, met name om zaken over personen te analyseren of te voorspellen.
Onder de AVG is het in principe niet verboden om te profileren. Maar moet de organisatie een besluit nemen dat rechtsgevolgen of een aanzienlijke impact op de betrokkene heeft? Dan mag zij dat besluit niet geautomatiseerd nemen als het wordt gebaseerd op een profiel of een andere geautomatiseerde verwerking.
Wat is proactief controleren (etnisch profileren)?
Politieagenten controleren proactief wanneer zij op eigen initiatief een controle uitvoeren, zonder dat bijvoorbeeld de meldkamer een opdracht geeft. Als agenten afwijkend gedrag of een verdachte situatie zien, dan moeten zij overgaan tot controle.
Stappenplan profilering. De profileringsaanpak heeft als doel het vergroten van de naamsbekendheid en het positioneren van je bedrijf of organisatie in de markt. Pro-activiteit is het uitgangspunt.
De Brand Key is een model dat je kunt gebruiken voor het positioneren van een merk. Het model kent verschillende vormen en namen (bijvoorbeeld 'Brand Box') en de oorsprong ervan is daardoor niet geheel duidelijk.
Als sociaal werker ondersteun je mensen die moeite hebben hun weg te vinden in de samenleving. Samen met andere professionals, vrijwilligers en het eigen netwerk stimuleer en help je mensen om hun draai te vinden. Zo voorkom je dat beginnende problemen leiden tot een neerwaartse spiraal.
Positioneren vraagt om een zelfbewuste en pro-actieve houding en het oog hebben voor de positieve inzet van de ander en ontdekken wat zijn manier van samenwerken inhoudt.
Het is moeilijk te zeggen hoe vaak etnisch profileren precies voorkomt. Niet iedereen die etnisch profileren meemaakt zal dit als zodanig herkennen. En niet iedere politieagent doet bewust aan etnisch profileren. Mensen die etnisch profileren ervaren, maken niet altijd een melding bij een antidiscriminatiebureau.
De marechaussee mag reizigers aan de grens selecteren voor controle op basis van hun etniciteit, maar wil dit "vanuit onze legitimiteit en het maatschappelijk vertrouwen" niet meer doen.
In 2019 waren dit er in totaal 136. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers uit de politiesystemen. Over discriminatie kwamen in 2019 nog 77 klachten binnen, vorig jaar waren dit er 111. De klachten over etnisch profileren zijn volgens de politiecijfers toegenomen van 64 in 2019 tot 127 vorig jaar.
Volgens de AVG is een verwerker: 'een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt' (artikel 4 lid 8 AVG).
Van uitsluitend geautomatiseerde besluitvorming is sprake als over u wordt beslist met technologische middelen en zonder enige menselijke inmenging. Deze beslissingen kunnen zelfs zonder profilering worden genomen.
Profilering heet in de marketing en branding positionering. Profileren en positionering gaan over de vraag hoe je je met je organisatie, producten, diensten of merk onderscheidt van concurrenten in de ogen van afnemers.