Een power tilt/trim is om een buitenboordmotor automatisch d.m.v. een trimmotor of tiltmotor omhoog te trimmen. Power Watersport heeft verschillende liften maar ook de losse trim,- en tilt motors.
Je trimt de motor helemaal het water uit zodat de motor nog net de trimnokken raakt, net voor de beaching-stand (als de motor sneller omhoog beweegt tot ze niet verder omhoog kan). Vanuit de hoogste trimstand beweeg je de knop naar beneden en telt ondertussen, 1, 2, 3, 4, 5, of zo lang als het hele trimtraject duurt.
Bij het trimmen van de buitenboordmotor wordt de positie van de boot – m.a.w. de hoek van de boeg in het water – aangepast. Dit kan helpen om het beste vaargedrag te krijgen door te compenseren voor vaartuigbelasting en zeecondities.
Met een trimmeter kunt u snel aflezen of de hoek van uw motor goed staat in verhouding tot uw boot. Dat is belangrijk want als deze juist staat afgesteld vaart u soepeler, sneller, zuiniger en vooral ook veiliger. De trimmeter is multivolt dus zowel geschikt om aan te sluiten op 12 volt als 24 volt.
De optimale diepte is wanneer de bovenkant van de propeller (de schroef van de motor) 5cm onder de onderkant van de boot komt. Op die manier kan er van onder de boot water worden aangezogen naar de propeller.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Zonder vaarbewijs mag je een boot tot maximaal 10 PK besturen. Wel moet je opletten dat je niet te hard gaat dan 20 kilometer per uur. Echter verschilt dit per situatie en is niet te zeggen hoeveel PK je daadwerkelijk nodig hebt. Met een vaarbewijs is het mogelijk om meer PK achter een rubberboot te hebben.
Wanneer je het gas open trekt, zal de punt van de boot omhoog gaan. Dit zorgt voor veel weerstand in het water. Zodra je snelheid krijgt, en je je motor trimt, zal de punt gaan liggen. Je boot gaat dan in plané.
Een hydrofoil op je buitenboordmotor monteren, heeft verschillende voordelen. Het brengt de boot sneller in plané, waardoor de boot, vooral bij het watersporten, makkelijker snel vaart. Daarnaast verbetert het de stabiliteit en zorgt het voor lagere brandstofkosten.
Cunningham (cunningham/downhaul): Ook wel voorlijktrekker genoemd, regelt eveneens de spanning van het voorlijk (zie hierboven), maar werkt veel verfijnder. Handig is om je val spanning voor zachte wind in te stellen en met je cunningham de spanning afhankelijk je koers te reguleren.
Hoe sneller de boot vaart, hoe langer en hoger de golf wordt en hoe meer energie de boot moet leveren om het water weg te duwen. Als de lengte van de golf even lang is als de waterlijn met een boeggolf voor en een hekgolf achter en daartussen een golfdal, dan vaart een bootzijn rompsnelheid.
Een power tilt/trim is om een buitenboordmotor automatisch d.m.v. een trimmotor of tiltmotor omhoog te trimmen. Power Watersport heeft verschillende liften maar ook de losse trim,- en tilt motors.
Om te kunnen planeren moet een schip ten eerste aan de volgende eisen voldoen: Het schip moet een gering gewicht hebben. Het schip moet een vlakke bodem hebben in het achtersteven. Het schip moet een scherp loslaatpunt hebben bij de spiegel zodat de romp het water goed los kan laten.
Trim tabs, ook wel trimplaten genoemd, monteert je aan de onderkant van de spiegel. Deze trimplaten zorgen ervoor dat je boot soepeler, sneller en stabieler vaart. Bij Boottotaal hebben we automatische en elektrische trim tabs. De elektrische trim tabs van Allpa hebben we met en zonder indicator.
Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Re: Hoeveel PK Planeren
als je dubbele bodem niet lek is en er dus geen water in zit zou 6/8 pk genoeg moeten wezen voor 2 man als er 1voorin gaat zitten. Zelf heb ik eens een 28 yamaha langstaart achter een 410 gehad.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Reken ergens tussen de 4 en 5 pk per ton waterverplaatsing.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor: pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter. motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski's en andere typen waterscooters.