De plot (uit het Engels) is het plan, de structuur van een verhaal met alle verwikkelingen en causale verbanden daarbinnen. Het is als een geraamte waaraan de vertelling van een boek, toneelstuk, videospel of film wordt opgehangen.
Je karakter (bijvoorbeeld Simba) wil koning worden (doel), maar in de weg staat zijn oom Scar (conflict) en dat is je plot.
Een plot is geen samenvatting, een plot is wat men het fundament van het verhaal noemt. Het verhaal is hetgene wat je vertelt aan een bar, maar het plot houd je voor jezelf. Tijdens het vertellen doe je het niet uit de doeken, toch wordt voor de luisteraar/lezer langzaamaan helder hoe het in elkaar zit.
Kortom: De story is het geheel en het plot zijn de gebeurtenissen die zich daarin afspelen.
Een goede plot heeft ontwikkelingen en conflicten nodig
En die conflicten kunnen van allerlei aard zijn. Het kan een moreel conflict zijn of een ontdekking, een ruzie, een moord, een aanslag, een brief uit een ver verleden, een getuige die na járen terug opduikt, een ongeval …
De plot (uit het Engels) is het plan, de structuur van een verhaal met alle verwikkelingen en causale verbanden daarbinnen. Het is als een geraamte waaraan de vertelling van een boek, toneelstuk, videospel of film wordt opgehangen.
De manier waarop een verhaal verteld wordt (plot) wijkt vaak af van de reconstructie die je achteraf van het verhaal maakt (story). In de presentatie van het plot kan gespeeld worden met de chronologische volgorde van de gebeurtenissen, met de duur van bepaalde handelingen en met oorzaak-gevolg relaties.
Wat is storytelling? Een verhaal heeft een vaste opbouw. Er zijn altijd vier elementen: een hoofdpersoon met een probleem, een zoektocht met een worsteling, een wending met een aha-moment en het inzicht of het resultaat. En vervolgens kan het verhaal ook doorverteld worden.
Ruimte - De ruimte in een verhaal kan veel invloed hebben op de interpretatie. Er zijn vier soorten ruimte: functionele ruimte, decoratieve ruimte, begeleidende ruimte en contrasterende ruimte.
Verhalen zijn beeldend
De kracht van storytelling is onder meer dat mensen meteen beelden voor zich zien. Dat is belangrijk, want onze hersenen verwerken informatie voor een groot deel via het visuele kanaal. Bij grafieken of veel feiten en cijfers haken veel mensen af.
Een verhaallijn beschrijft binnen een verhaal (in een boek, film of televisieserie) het begin, verloop en einde van wat personages meemaken. Een verwante term is synopsis, een samenvatting van de belangrijkste punten van een geschreven werk.
Een plottwist is een draai die je geeft aan je verhaal; iets wat onverwachts komt, het verhaal omgooit en je lezer verrast. En dan dringt bij je lezer ineens de betekenis door van eerdere gebeurtenissen in het verhaal: subtiele aanwijzingen voor die onverwachte draai.
Het belangrijkste bij het schrijven van een plottwist is dat je vooraf hints geeft. Een plottwist moet aanvoelen als een puzzel die onverwacht past. De lezer wist niet dat hij een puzzel aan het maken was. Toch beseft hij nu dat je hem al die tijd puzzelstukjes hebt gegeven, nu hij de puzzel in zijn geheel ziet.
De plot is de opbouw, de structuur van het verhaal. Het is een soort plan dat de schrijver van verhalen of filmscenario's volgt om zijn verhaal in te delen. De manier waarop de plot zich voor de lezer of toeschouwer ontwikkelt in het verhaal gebeurt met acties en dialogen.
De analyse van de structuur van romans, novelles en verhalen wordt verhaalanalyse genoemd. De structuur wordt ook wel 'compositie' of 'samenhang' genoemd. Bij verhaalanalyse onderscheiden we de volgende elementen: opbouw, tijd, ruimte, perspectief, personages, motieven, thema, titel, symbolen en (evt.)
Een motief is een niet-symbolisch element dat door herhaald gebruik in het verhaal een bijzondere betekenis krijgt. Daardoor word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat.
Kenmerken van een verhaal
Het bevat een hoofdpersoon, een verhaallijn waarbij de hoofdpersoon een ontwikkeling doormaakt als gevolg van een dilemma, conflict of worsteling en bevat tegenstanders en medestanders. Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Het is authentiek. Het is persoonlijk.
Een verhaalvorm is een tekst over het gedrag en de belevenissen van een of meer hoofdpersonen op een bepaalde plaats en in een bepaalde tijd.
Tijd en ruimte
Bij dit onderdeel omschrijf je in welke tijd en op welke plekken het verhaal zich afspeelt. De tijd en ruimte zijn vaak een bewuste keuze van de schrijver. Een schrijver kan ervoor kiezen om te beginnen in het heden, maar om later in het verhaal ook gebeurtenissen uit het verleden te vertellen.
De vertelde tijd (de tijd van de fabel) is het tijdsverloop van de fabel in een verhaal.Het is de tijd in het verhaal waarover wordt verteld. Het belang van de vertelde tijd is dat men altijd de verteltijd en de vertelde tijd in verhouding tot elkaar moet nemen. Op die manier kan de spanning bepaald worden.
De maximale lengte van een Instagram Story-video is 15 seconden, tegenover slechts 7 seconden voor een foto. Ook al kan elk verhaal maximaal 15 seconden lang zijn, Instagram maakt het mogelijk een onbeperkt aantal verhalen achter elkaar toe te voegen.
De openingsscène is de eerste scène in een verhaal, het eerste tafereel waarmee een fictiefilm aanvangt of waarmee een boek begint. De term wordt vooral bij scenario's gebruikt. Bij verhalen spreekt men ook wel van incipit.