Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog.
In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe je snel kunt afvallen, waarom slapen gezond is) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met lastige pubers).
Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website. Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.
De prijs voor het laten schrijven van een blog varieert van €10 tot wel €400 of meer. De kosten hangen af van het onderwerp, de lengte en van de skills of ervaring van je tekstschrijver.
Blogger is een gratis service van Google en één van de meest gebruikte gratis platformen voor beautybloggers, mamabloggers, DIY-bloggers, etc. Vaak beginnen bloggers met Blogger.com, omdat deze tool erg bekend én eenvoudig in gebruik is. Werkt zeer eenvoudig. Een blog is binnen een paar seconde gemaakt.
Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen.
Dus de ene blogger zal al een leuk inkomen kunnen verdienen met 10.000 bezoekers per maand en de ander pas bij 50.000 of meer. Over het algemeen geldt wel dat als je blog meer dan 30.000 bezoekers per maand trekt en je er nauwelijks iets aan overhoudt, je echt iets niet goed doet.
Blog content is een stuk blijvender. Als je vandaag een blog publiceert, kan deze nog jarenlang naar voren komen in de Google resultaten. Dat is waarom het – juist in de tijd van social media – loont om ook in 2021 te blijven bloggen.
Het verschil tussen bloggers en vloggers, is dat blog influencers vooral tekst (met eventueel foto's ter ondersteuning van hun tekst) schrijven en vlog influencers produceren vooral videobeelden. Dit kunnen bijvoorbeeld tutorials of product reviews zijn.
Tijdens het schrijven van een blog zijn er gewoon veel minder regels dan bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een nieuwsartikel. Een blog heeft vaak een eigen stijl, namelijk die van de schrijver. Dit geeft tevens een bepaalde herkenbaarheid aan je blog.
Een blog is een afkorting voor weblog. Het is een regelmatig geüpdatete plek op een website waar teksten worden verspreid.
Een gratis blog aanmaken op de website van wordpress.com of blogger.com, is de snelste optie. Dat kan binnen vijf minuten – je hoeft alleen wat persoonlijke gegevens in te vullen en een lay-out te kiezen. Daarna begin je meteen met schrijven en publiceren.
Belachelijk simpel, eigenlijk. Je gaat naar je persoonlijk Facebook-profiel en kies in het tabblad Meer voor de optie Notities. Klik rechtsboven op Notitie toevoegen. Die notitie wordt dus je blogbericht.
Een blog schrijven kost mij gemiddeld zo'n 10 uur tijd.
Een enkele keer lukt het in 5 uur en soms doe ik er langer dan 10 uur over. Blogs van 600 woorden schrijf ik niet. Mijn gemiddelde blog telt minstens 1200 a 1500 woorden. Ook blogs van 2000 a 3000 woorden zijn voor mij beslist geen uitzondering.
Bij een lifestyle blog heb je alleen een leeftijd, maar geen gedeelde interesse. Makkelijker lezers binden: Schrijf je over één onderwerp, dan weten lezers wat ze kunnen verwachten. Je bouwt dus sneller een netwerk om je heen met bezoekers die regelmatig terug zullen keren.
1. Enzo Knol. Enzo is met 2,65 miljoen abonnees de échte Nederlandse YouTube-koning! Dagelijks post hij een vlog over alles wat hij meemaakt in zijn leven.
Vlog (een afkorting voor video weblog) is een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is. Iemand die een vlog maakt, is een vlogger of vlogster.
Er zijn wereldwijd momenteel zo'n 4,6 miljard internetgebruikers. Als 77% daarvan regelmatig een blog leest, zijn er dus zo'n 3,5 miljard mensen die blogs lezen.