Een peoplemanager is iemand die mensen organiseert, motiveert en inspireert. Een peoplemanager heeft aandacht voor het individu, maar waarborgt ook de teambelangen.
Je kunt managers op verschillende manieren groeperen. Je hebt bijvoorbeeld topmanagers, middle managers en operationele (uitvoerende) managers. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar sectoren. Leidinggeven in het bedrijfsleven vraagt om andere kwaliteiten dan bij de overheid.
Als people/expertise lead ben je (mede) verantwoordelijk voor: Het proactief coachen en begeleiden van jouw medewerkers zowel vanuit performance als vanuit way of acting. Het faciliteren van expertise ontwikkeling door sturing van meerdere processen en/of het sponsorschap van inhoudelijke gildes.
Onder management skills worden vaak kenmerken zoals problemen oplossen, uitvoerende taken verrichten en communicatie met anderen genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het zijn de skills waardoor iemand een goede manager is en waarmee iemand de baan ook leuk vindt.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
Als People manager mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 58.900 €. Het gemiddelde loonbereik als People manager ligt tussen 50.900 € en 70.100 €.
Het woord peoplemanager staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
Een leider geeft andere mensen richting en ruimte en hij faciliteert hen om zelf verantwoordelijkheid en regie te nemen als het gaat om het creëren van een bevredigende toekomst.
Je rol als leider en manager begrijpen. Werken aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Emotionele intelligentie. Jezelf positioneren voor succes.
Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Leiderschap is meer visionair denken, identificatie van middelen en het vermogen om de voortgang naar de visie te beheren. Management is de planning, organisatie en controle over werkzaamheden.
Stap eens naar een collega of iemand buiten de organisatie om te ventileren en om advies te vragen. Als anderen klagen over jouw leidinggevende, heeft het weinig zin om mee te stappen in het klagen. Het maakt het voor jou alleen maar erger. Zoek vertrouwelingen, bijvoorbeeld een collega, een vriend, jouw partner.
Succesvolle leiders weten altijd welke kant ze op willen (wat ze willen bereiken). Dit weten ze zowel voor zich zelf als de organisatie waar ze leiding aan geven. Alle keuzes en handelingen staan in het teken van dit doel. Deze leiders weten niet alleen rationeel wat ze willen bereiken maar bovenal ook emotioneel.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Uiteraard verschilt de span of control per persoon en per bedrijf. In het algemeen wordt echter uitgegaan dat een manager maximaal tien personen direct kan aansturen. Dit getal verschilt op basis van leiderschapscapaciteiten enerzijds en factoren als zelfstandigheid en behoefte/noodzaak teamleden sturing anderzijds.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.