Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
Een overkoepelend merk voor meerdere producten.
Branded House (paraplumerk of familiemerk)
Denk bijvoorbeeld aan Philips of Samsung. Die laatste heeft smartphones, maar ook ijskasten en stofzuigers. Voordelen: een paraplumerk is vooral kostenefficiënt. Wanneer je een nieuw product op de markt wil brengen, moet je geen tijd en geld investeren in een nieuw merk.
2.1, lid 1 wat een individueel merk is: Als individuele merken worden beschouwd de benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakking en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens, die dienen om de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden.
Betekenis: Huismerk
Een huismerk is een winkelmerk dat de naam van de betreffende winkelketen draagt. Het huismerk wordt gepositioneerd als goedkoper alternatief voor een A-merk. Het huismerk is eigendom van de retailer en wordt in opdracht door een externe fabrikant geproduceerd.
Een merkstrategie kan moeilijk te omschrijven zijn, maar omvat in ieder geval: Waar jouw merk voor staat; Wat jouw merk aan klanten belooft; Welke persoonlijkheid jouw merk uitstraalt door middel van marketing.
DEFINITIE - Strategie uitgaande van één enkel merk: alle producten van een bedrijf krijgen hetzelfde merk. OMSCHRIJVING - Organisatie die mono branding gebruiken vaak een groot, sterk en bekend merk voor verschillende producten. Deze sterke merken lenen zich in het bijzonder goed voor brand stretching.
Een merkstrateeg is iemand die zich bezighoudt met de lange termijn ontwikkeling van een merk. De merkstrateeg is dus bezig met het opbouwen van het merk op basis van de markt, de organisatiedoelstellingen en de concurrenten.
Een merkenportfolio is een verzameling van merken van één bedrijf. De onderlinge rollen en relaties tussen de merken moeten hierin, als het goed is, op elkaar zijn afgestemd. In een portfolio moeten de merken elkaar in hun verschillende rollen versterken.
Een A-merk product hoeft niet gezonder of van een betere kwaliteit te zijn dan een huismerk product. Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
De meeste merken zijn woordmerken, zuivere beeldmerken of beeldmerken met woordelementen. Andere soorten zijn vormmerken, kleurmerken en klankmerken.
Een goede merknaam moet aan drie voorwaarden voldoen: hij moet onderscheidend vermogen hebben, praktisch herkenbaar zijn en associatieve kracht hebben. Als je een sterk merk wil creëren, moet je je onderscheiden van de concurrent. Vaak wordt er echter gekozen voor product- of dienstbeschrijvende namen, zoals Hotelbon.
Het C-merk, huismerk of het white label begeven zich meer op het vlak van B-to-B communicatie. Zij zullen zich in eerste instantie moeten verkopen aan bedrijven. Deze merken nemen doorgaans meer risico op het vlak van innovatie. Het risico om de opgebouwde reputatie schade aan te richten is minder groot.
Een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.