In een aantal ICE's is een Panoramarijtuig. Dit zijn zitplaatsen achter de stuurcabine. De reizigers kunnen de machinist in de stuurcabine aan het werk zien. De zitplaatsen zijn van de stuurcabine gescheiden door een glazen wand.
Rijtuig- en stoelnummer
De rijtuignummers staan naast de deuren van de trein aangegeven. In het rijtuig vind u de stoelnummers vermeld bij de stoelen.
DB heeft een “open” systeem, wat betekent dat u elke trein kunt nemen zonder stoelreservering. Vooral tijdens spitsuren kan het erg druk zijn in de treinen, dus reserveer van tevoren om er zeker van te zijn dat u de stoel krijgt die u wilt.
ICE International verbindt dagelijks de Randstad met Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Cologne, Frankfurt en Basel. De reistijd Amsterdam-Keulen bedraagt 2,5 uur, Frankfurt Hbf nog geen vier uur. ICE International rijdt dagelijks direct door naar Basel, met aansluiting op alle belangrijke Zwitserse bestemmingen.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen.
Een panoramarijtuig is een spoorwegrijtuig voorzien van grote ramen of een verhoogde uitzichtskoepel om zo reizigers een betere blik (een panorama) te bieden op de omgeving. Dergelijke rijtuigen worden wel ingezet op langeafstandstreinen of toeristische treinen door bijzonder schilderachtig gebied.
Bak wordt vaak ook gebruikt als aanduiding van een spoorwegrijtuig, met name als dit een onderdeel is van een treinstel.
Op meer dan 125 stations, in de DB Lounges en in de ICE-treinen hebt u met een voor wifi geschikt eindapparaat draadloos toegang tot het internet. In de ICE kunt u op de zitplaatsen met tafels en stopcontacten zo eenvoudig uw mobiele kantoor inrichten.
Het kopen van een los kaartje kan uitmaken in de prijs van je reis. In de meeste gevallen ben je duurder uit in vergelijk met het reizen op saldo op een OV-chipkaart. Let wel op, want je kunt in de meeste gevallen niet meer met contant geld betalen bij de chauffeur.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren. Wat is de vertrekprocedure voor treinen? Sinds 10 juni 2018 is er een nieuwe vertrekprocedure van de treinen.
Bok, meester, leerling. Een machinist zit op de "bok" van de trein. Dat is de bijnaam van zijn cabine.
Afkortingen zijn 'mcn' in Nederland en 'TB' in België. Een Nederlandse machinist wordt door zijn collega's aangesproken als 'meester', een term die stamt uit het stoomtijdperk, toen de machinist de stoker opleidde tot machinist.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Slaapcoupés voor één persoon, die 'special' of 'single' worden genoemd, zijn meestal alleen beschikbaar voor houders van een 1e klas Interrail pas. Tweepersoonscoupés, ook vaak 'T2/Tourist 2' genoemd.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.