De nokkenasversteller (1) is geplaatst op de inlaatnokkenas (3) welke een tandwielspeling (2) heeft om de inlaatnokkenas van stand te laten veranderen. Kleine speling bij lage toeren. Hoge speling bij hoge toeren.
Dit bleek de nokkenasversteller te zijn, waarvoor een reparatie van minstens €600,- nodig is (waarbij de distributieriem ook weer vervangen dient te worden).
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
De nokkenas is een as die eruit ziet als een stang met wat bollingen, waarbij de bollingen ook wel de nokken worden genoemd. De as maakt, na het starten van de auto waardoor de krukas gaat bewegen, een draaiende beweging die omgezet wordt in een heen en weer gaande beweging.
Een nokkenas is een as voorzien van excentrieken die dienen om de draaiende beweging van de as om te zetten in een op- en neergaande beweging.
Het uitvallen van een krukas of nokkenas sensor gebeurt in de meeste gevallen doordat deze door de warmte te ver zijn uitgezet en daardoor de verbinding met de ECU verbreken. Als bijvoorbeeld de krukassensor geen signaal meer afgeeft aan de ECU zal er geen ontsteking zijn, waardoor de motor vervolgens stil zal vallen.
De nokkenassensor werkt volgens het Hall-principe. Hij tast een tandkrans af die zich op de nokkenas bevindt. Door de rotatie van de tandkrans verandert de Hall-spanning van de Hall-IC die zich in de sensorkop bevindt.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
The camshaft a revolving engine part that moves the valves up and down. De nokkenas is het systeem dat de kleppen opent en sluit. The camshaft is the system that opens and closes the valves.
De nokkenassensor is gemonteerd op de cilinderkop van de motor. Hij registreert signalen vanaf de tandkrans op de nokkenas. De nokkenassensor werkt nauw samen met de krukassensor. De sensoren zorgen ervoor dat de stand van zowel de nokkenas als de krukas wordt doorgegeven aan de computer (ECU).
Soms ligt het probleem namelijk ook bij bijvoorbeeld de krukassensor. Let erop dat je het juiste onderdeel laat vervangen en of repareren. Bij een defecte nokkenas sensor zal de motor slecht lopen of zal de auto zelfs niet meer starten.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Krukassensor van € 7 tot € 47.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
De krukaspositiesensor (ook wel de BDP-senor genoemd) zit onderop het motorblok bevestigd ter hoogte van het vliegwiel. De krukaspositiesensor geeft bij elke tand van de tandkrans een puls af. De snelheid waarmee deze pulsen elkaar opvolgen is een indicatie voor het toerental.
De nokkenassensor OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de.
Dit type Hall sensor wordt vaak als toerentalsensor gebruikt, bij bijv. het krukastandwiel. Het toerental van de krukas wordt doorgegeven aan de ECU die hiermee de ontsteking regelt en aan het instrumentenpaneel om de toerenteller aan te sturen.
De nokkenassensor PEUGEOT 207 (WA_, WC_) | 2006.02-2015.12 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de. Het bewegen van deze kleppen zorgt voor de toe- en afvoer van lucht in de verbrandingskamer.
Rechterkant van motor, ONDER de luchtfilter (heb hier de luchtfilter uitgehaald).
De krukassensor PEUGEOT 206 Hatchback (2A/C) | 1998.09-2012.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel. De sensor houdt de krukas in de gaten en meet het aantal omwentelingen die de as maakt.
De Krukas sensor zit onder aan de motor aan het koppelingshuis naast de olie filter en zit gelokaliseerd aan de bestuurders zijde.
De krukassensor PEUGEOT 307 SW (3H) | 2002.03-2009.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel.
Elke auto is voorzien van twee druksensoren, een inlaatdruksensor en een uitlaatdruksensor. Een inlaatdruksensor meet de luchtdruk bij auto's met een turbo. Aan de hand van deze meting worden onder andere de brandstofinjectie en het ontstekingsmoment bepaalt. Niet bij elk toerental is de luchtdruk hetzelfde.