NCTS (New Computerised Transit System) is het douanesysteem waarmee je een elektronisch aangifte kunt doen voor extern communautair douanevervoer. Hiervan is sprake wanneer niet-communautaire goederen van de ene plaats in de EU naar een andere plaats in de EU worden vervoerd.
Douaneplichtige zendingen die in de EU binnenkomen voor douaneopslag. Uitgaande douaneplichtige zendingen die je vanuit je douaneopslag verstuurt. Voor binnenkomende zendingen kan DHL Express het T1/Transitdocument (NCTS) voor je opmaken voor het vervoer van de goederen naar jou of jouw douane-expediteur.
Een aangifte “T” moet worden opgemaakt met aparte artikelen voor de niet Uniegoederen (T1) en voor de goederen die worden geëxporteerd (T2). De aangifte moet voor de te exporteren goederen de code DG2 bevatten. De douane op het kantoor van bestemming weet dan dat die goederen de EU moeten verlaten.
Met de regeling Gemeenschappelijk douanevervoer kunt u met 1 aangifte goederen vervoeren tussen de Unie, de EVA-landen en derde landen die zijn aangesloten bij de 'Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer'. Dit voorkomt oponthoud aan de grenzen tussen de Unie en deze landen.
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
Het TIR-carnet
Het is in het Frans en het Engels maar moet ingevuld worden in de taal van het land van vertrek. Het carnet bevat een aantal bladen of stroken. Voor elk deelnemend land aan de TIR-overeenkomst worden twee bladen geldig gemaakt.
De geldigheid van een TIR-carnet wordt bij uitgifte door NIWO/Carnet TIR op het schutblad vermeld. Deze bedraagt bij TIR-carnets met 6 of 14 bladen 45 dagen.
Een MRN is 18 karakters lang. De eerste twee karakters duiden het jaar in waarin de goederen zijn verzonden, bijvoorbeeld 20 voor 2020. De volgende twee karakters zijn een twee-cijferige landcode, die aangeeft waar een zending vandaan komt, bijvoorbeeld DE voor Duitsland.
Nadat u een douaneaangifte heeft gedaan, krijgt u van hen een uniek nummer (bijv. Movement Reference Number (MRN)) voor de ingediende zending terug. Dit documentnummer van de Douane heeft u nodig om via Portbase de douanedocumenten voor te melden bij de terminal.
Deze vrijhandelsorganisatie is in 1960 opgericht en bestaat op dit moment uit IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. De Europese Vrijhandelsassociatie (EVA, Engelse afkorting EFTA) is een handelsblok waarin de samenwerking minder ver gaat dan in de Europese Unie.
Een T2 document is douane document dat wordt gebruikt als transit document voor zendingen binnen de EU naar/door 1 van de zogenaamde EVA landen (Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland) en de UK.
Een T2 document is een vervoerdocument. Met een T2 document worden goederen die zich in Europa in het vrije verkeer bevinden onder douanetoezicht vervoert. Denk hierbij aan een vrachtauto die van Nederland naar Italië rijd en door Zwitserland gaat.
Bij het vervoersdocument T1 spreken we over niet-unie goederen. Bij T2 zijn het unie goederen. Meestal komen goederen die op T1 vervoerd worden niet uit de Europese Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven. De goederen staan daar onder douane toezicht.
Het regelen van een T1 document
Voor dit transport is het verplicht om een T1 document te hebben. SILS Customs regelt dit document graag voor u. Uw goederen kunnen dan zonder problemen worden vervoerd of zelfs worden doorgevoerd binnen de Europese Unie.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
een bill of lading bij vervoer over water; een airway bill of lading bij vervoer via de lucht; een CMR-vrachtbrief bij vervoer over de weg en; een CIM-vrachtbrief bij vervoer per spoor.
Door de aangever moet aan de aangifte een uniek LRN (Local Reference Number) zijn toegekend. Dit LRN kan als zoeksleutel worden gebruikt om de aangifte op te roepen als de aangever of zijn vertegenwoordiger zich meldt bij de Douane.
Een Local Reference Number (LRN) is een uniek nummer dat gedurende het gehele proces aan de aangifte gekoppeld blijft. Voor de duidelijkheid dit is niet het aangiftenummer. Een LRN moet aan de aangifte vóór verzending door de aangever zijn toegekend.
NCTS (New Computerised Transit System) is het douanesysteem waarmee je een elektronisch aangifte kunt doen voor extern communautair douanevervoer. Hiervan is sprake wanneer niet-communautaire goederen van de ene plaats in de EU naar een andere plaats in de EU worden vervoerd.
Een Brits EORI nummer is vergelijkbaar met een Europees EORI nummer, maar het wordt toegewezen door de Britse Douane Autoriteit (HMRC) en is alleen geldig in het Verenigd Koninkrijk.
Vanaf 1 januari 2021 heb je, dankzij de Brexit, een speciaal UK EORI-nummer nodig om zaken te doen met het Verenigd Koninkrijk. Dit speciale UK EORI-nummer vraag je aan via de website van de Britse overheid. Het UK EORI-nummer is niet hetzelfde als het Europees EORI-nummer.
Het Enig Document (ED) is een standaardformulier dat in het goederenverkeer tussen EU-lidstaten, EVA-landen en Visegrad-landen wordt gebruikt.
Naast € 222,85 administratiekosten betaal je voor een ATA-carnet een premie. De hoogte hiervan hangt af van de waarde van de goederen die je meeneemt. Je ontvangt hiervoor een factuur van KVK. Informeer voor je een ATA-carnet aanvraagt naar de kosten voor jouw goederen.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.