Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Zoals bij elke soort strategie, vereist een merkstrategie bewust nadenken over het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe achter je merk. Het gaat erom de juiste kansen te vinden om bij je ideale publiek onder de aandacht te komen.
Een merkstrateeg is iemand die zich bezighoudt met de lange termijn ontwikkeling van een merk. De merkstrateeg is dus bezig met het opbouwen van het merk op basis van de markt, de organisatiedoelstellingen en de concurrenten. Vaak is een merkstrateeg vanuit de marketingcommunicatieafdeling actief.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Het bepalen van je merkidentiteit komt voort uit de inzichten van je positionering. Twee onderdelen zijn hierin belangrijk: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf en wat zijn de behoeften van de doelgroep. Een goede merkidentiteit is gebaseerd op deze onderdelen.
Wat is een Marketing Strateeg? Een Marketing Strateeg geeft een specialistische bijdrage op tactisch en strategisch niveau ten behoeve van het marketingbeleid van een bedrijf, instelling of organisatie. Het doel hierbij is om een belangrijk aandeel te leveren aan verdere professionalisering van de marketingstrategie.
Salarissen voor een Strateeg in Nederland
Het landelijke gemiddelde salaris voor een Strateeg in Nederland is €4.800 .
Als Business Strateeg ben je verantwoordelijk voor het succesvol implementeren van strategietrajecten via de OGSM-methode bij grote en kleine organisaties, in binnen- en buitenland. Je analyseert business uitdagingen en begeleidt managementteams in het maken van strategische keuzes en de implementatie hiervan.
Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
Een merkdocument kan zowel voor intern als extern gebruik ingezet worden om een kader te schetsen rondom een merk of organisatie. Voor organisaties die meerdere merken voeren helpt een merkdocument ook om te kunnen schakelen tussen de verschillende identiteiten.
Een medior marketingspecialist verdient €50.500 per jaar en een senior marketingspecialist verdient zo'n €58.000 euro per jaar. Wel geldt dat het salaris van een online specialist over het algemeen wat hoger ligt dan het salaris van de gemiddelde marketingspecialist.
Het salaris van een senior Marketing Strateeg begint bij € 5950 per maand. Hieronder vind je meer informatie over hoeveel een senior Marketing Strateeg verdient.
Een strateeg (afgeleid van het Oudgriekse woord strategos) is iemand die bepaalt welke strategie (te volgen lijn, gebaseerd op missie en visie) er gevolgd wordt, rekening houdend met de verre toekomst.
Strategisch marketing-denken begint per definitie bij heldere doelstellingen. Bijvoorbeeld 'groei realiseren in een nieuwe doelgroep'. Voorbeelden van essentiële strategische vragen over merk en marketing zijn: Wat onderscheidt ons?
Merkwaarden, ook wel kernwaarden genoemd, geven aan wat voor je merk het allerbelangrijkste is. Het zijn de waarden waar je als merk in gelooft en die je als merk doorleeft. Ook dragen ze bij aan een duidelijk merkideaal. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur.
Een merk is een naam, term, ontwerp, symbool of ander kenmerk dat een product, dienst of organisatie vertegenwoordigt. Je merkidentiteit is wat jouw merk uniek maakt en zorgt ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Alle marketingactiviteiten zijn gebouwd op de merkidentiteit.
Het MDC model is een hulptool bij het proces van positioneren. Het idee achter het MDC model is dat de organisatie eerst duidelijk de identiteit van hun merk communiceert. Vervolgens dient de organisatie een weloverwogen keuze te maken welke aspecten van de identiteit benadrukt moeten worden en welke niet.
Kernwaarden zeggen iets over de kern van de organisatie. Ze geven weer wat de identiteit en cultuur binnen een organisatie is. Merkwaarden gaan over de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Zeggen kwaliteiten vooral hoe je dingen doet, en waar je goed in bent, waarden verklaren waarom je dingen doet. Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren.