De koppeling verbindt de poelie met de aandrijfas van de compressor op het moment dat deze geactiveerd wordt. De elektromagneet trekt de poelie met een dermate hoge kracht naar zich toe, dat de poelie en de aandrijfas van de compressor met elkaar verbonden worden.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
De gemiddelde prijs van alleen een aircopomp ligt om en nabij de vijfhonderd euro, exclusief de arbeidskosten. Uiteraard is deze prijs merkafhankelijk en type-afhankelijk. Al met al kunt u als richtlijn rekenen op een all-in prijs van rond de achthonderd euro.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
In de verdamper gaat het koudemiddel over van verzadigde damp (damp-vloeistof) naar volledig gasvormig. De temperatuur van het koudemiddel stijgt van 2-5 °C (vanuit het expansieventiel) Naar 6-8 °C aan de uitgang van de condensor.
Als de airconditioning wordt gebruikt voor verwarmen dan is het buitendeel aan het koelen; hierdoor blijft vocht aan de verdamper (buiten) plakken. Het vocht dat aan de verdamper plakt kan door de koude temperaturen gaan bevriezen.
Kijk de airco regelmatig na
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
U heeft een vraag over de gevolgen voor een vastgelopen aircopomp. De aandrijving van de pomp zou achterwegen gelaten kunnen worden door een andere riem te plaatsen. Dat heeft verder geen gevolgen. U rijdt dan feitelijk met een auto zonder werkende airco maar is voor het rijden geen probleem.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
Toxicologen en longspecialisten zijn het er al langer over eens: airconditioning is eigenlijk helemaal niet ongezond. Je kunt er dan ook niet ziek van worden. Het is wel waar dat je kans loopt op een infectie als je je airco foutief gebruikt.
Het is dus mogelijk om met een airco je woning of te verwarmen, zelfs als het buiten vriest. Het principe bij verwarmen berust niet op het opwekken van warmte maar het verplaatsen van warmte. Dit is een zeer efficiënte wijze van verwarmen met een hoger rendement dan een CV-ketel.
In principe is sneeuw geen probleem voor uw airco-buitenunit. Het is wel van belang om te zorgen dat de ventilator vrije ruimte heeft. Zeker met stuifsneeuw kunnen ophopingen op diverse plekken plaatsvinden.