Een vrouw is vastberaden om alle jurken te vinden en op te kopen die haar grootmoeder ontworpen heeft. Een schipbreukeling spoelt aan op een kunstmatig eiland, waarvan de excentrieke miljonair al jaren dood is. De schipper wil alleen maar weer weg, maar alle boobytraps om het fortuin te bewaken doen het allemaal nog.
Het onderwerp van een boek geeft aan waar het boek over gaat. Er zijn bijvoorbeeld boeken die reisverhalen, sport of familie als onderwerp hebben. Ook zijn er boeken die gaan over dieren, oorlog of magie. Er zijn heel veel verschillende onderwerpen, wel meer dan 50!
Originele ideeën
Bedenk dat originaliteit niet evenredig is met verzonnen woorden en elementen. Houd je aan de algemene benamingen, tenzij je een logische en heldere reden hebt om een ander woord te gebruiken. En zelfs dan: wees spaarzaam. Het gaat uiteindelijk om de manier waarop je het verhaal schrijft en vertelt.
Zo bepaal je het thema van een boek: Stel het onderwerp vast. Bekijk de titel en het omslag. Lees het motto (als dat er is). Kijk welke aspecten van het onderwerp herhaald worden; zoek dus de motieven.
Een boek kan op verschillende manieren spannend worden gemaakt. Bijvoorbeeld doordat je als lezer nog niet alle informatie hebt die je nodig hebt om te begrijpen wat er gebeurt. Tijdens het verhaal krijg je steeds een beetje meer informatie. Een schrijver kan je ook op het verkeerde been zetten.
Gangbaarheid. Het woord griezel staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Het thema van je verhaal is de onderliggende gedachte die als een rode draad door je verhaal heen loopt. Je onderwerp zou misschien en streng politiek systeem kunnen zijn dat de hoofdpersoon moet verbreken, dan is je thema (stricte) politiek.
Het thema van een literair werk is datgene — een indruk, een gezichtspunt, een levensvisie — wat als grote lijn in het werk naar voren komt. Dat thema kan expliciet worden genoemd en uitgedragen, en dan valt het te vergelijken met een boodschap.
Een verhaallijn bedenken of al schrijvend ontdekken waar je verhaal over moet gaan? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Vaak heb jij als schrijver een voorkeur voor een van beide werkwijzen als je zelf een boek maakt. De gevoelsmatige schrijver begint bij voorkeur met het schrijven van een eerste scène.
Veel korte verhalen beginnen met een zin als dialoog, en zoomen vervolgens uit om aan te geven wie spreekt of waar de spreker zich binnen een scène bevindt. Meestal wordt de dialoog onder ander gevoerd door een hoofdpersoon of een van de centrale personages in het verhaal.
Traditioneel gezien bevat een kort verhaal 2.000-15.000 woorden. Voor verhalen in verhalenbundels is 5.000-8.500 woorden de meest gebruikelijke lengte.
(m.) Horror (Latijn: verschrikking) is een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer of de toeschouwer als vorm van amusement angst aan te jagen.
Open plekken - Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog.
Toch leer ik uit romans ook dingen of ga ik de dingen anders zien door de personages. Soms inspireert het ook om het anders aan te gaan pakken of in elk geval te proberen. Door het lezen verdiep ik me in het leven van anderen, die waarschijnlijk heel anders denken en voelen. Ik vind dit ook een heel interessant aspect.
In de literatuur is er sprake van twee soorten spanning: actiespanning en psychologische spanning. Bij actiespanning gaat het om de gebeurtenissen in het verhaal. Bij psychologische spanning gaat om de gedachten en gevoelens van de personages.
Geen slimmigheidjes of grapjes, geen woordspelingen. Een directe kop werkt goed met sterke aanbiedingen, bekende merknamen of producten waar de lezer vertrouwd mee is. Noem direct het voordeel. Je wilt de belangrijkste boodschap natuurlijk vooraan hebben staan.
Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website. Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.