Lenspluggen worden in een boot gebruikt om de zelflozers waterdicht af te sluiten. Ook worden ze veel gebruikt in laser zeilboten. Er zijn lenspluggen die geleverd worden met doorvoer en zonder doorvoer. De lenspluggen zijn van duurzame materialen en hebben een lange levensduur.
In de meeste trailerbare boten zit er in de spiegel een lensplug. Deze lensplug dient ervoor om het water uit de boot te laten lopen wanneer deze op de kant ligt. Op deze manier wordt het overtollige gewicht afgevoerd en kan het water wanneer de boot op de trailer ligt tijdens het rijden niet heen en weer gaan klotsen.
Een goede zelflozende kuip behoort geheel afgesloten te zijn van de rest van het schip, met spuigaten naar de zijkant of loospijpen naar de bodem. Beide systemen werken niet optimaal als de bodem van de kuip maar net boven de waterlijn zit.
Ze blijven drijvend, zelfs wanneer ze grote hoeveelheden water hebben opgenomen, grotendeels dankzij opblaasbare kragen die de RIB omringen. En omdat deze buizen van elkaar gescheiden zijn, is er weinig gevaar dat deze zinkt in het geval dat een buis niet goed werkt. Het kan in alle soorten water worden gebruikt.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Van omslaan is sprake wanneer een boot zover helling maakt dat deze niet meer vanzelf rechtop komt. Een Laser 2 slaat heel makkelijk om, een E22 juist niet. Als een boot helling maakt, dan zijn er twee belangrijke krachten die op de boot werken.
Een bilgepomp is een pomp die gebruikt wordt om water uit de bilge van een schip te pompen. De bilge is het laagste punt aan de binnenzijde van de romp waar beide zijden van het schip bij elkaar komen. Het woord Bilge werd voor het eerst in het jaar 1513 opgetekend.
De zelflozer zorgt ervoor dat spatwater vanzelf uit uw boot gehoosd wordt. Dit gebeurt zodra het niveau van het spatwater in uw boot hoger is dan de waterlijn aan de buitenkant van uw boot. Deze zelflozer beschikt over een stevige terugslag klep. Met de twee montage gaten is deze zelflozer gemakkelijk te installeren.
Normaal gesproken staat het nummer op de stuurboordzijde achter op het schip, op de zijkant of op de spiegel. Dit nummer kan middels een plaatje bevestigd zijn of ingegraveerd in de romp. Zo is het schip altijd te identificeren aan de hand van dit nummer.
Bij boren in polyester, dient het gat verzinkt te worden om het scheuren van het polyester tegen te gaan. Het dekbeslag dient vastgezet te worden met de schroeven die bijgeleverd zijn. Als u de schroeven monteert dan adviseren wij u dat te doen met een klein beetje siliconenkit.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart. Van polyester schepen weten we dat niet.
Lekkende elementen op het dek (schroefgaten, platen, verstaging). Overal waar door de huid van het schip is geboord, of zaken bevestigd zijn, (handvatten, wandputtingen) kunnen - zeker mits onvoldoende gekit - lekkages ontstaan waarvan het water zich uiteindelijk in de bilge verzameld.
Boordtoilet - Dit is de plaats waar de wc zich bevindt, in het Engels ook wel head genoemd.
1> vaste slaapplaats aan boord van een schip.
Met redelijke wind, vaart een kajuitzeiljacht 3-6 knopen (dit zijn dus nautische mijlen per uur). Afhankelijk van de windrichting en windsterkte vaar je per dag zo'n 15-30 mijl.
Een lenspomp is een ingebouwde pomp die gebruikt wordt om binnengelopen water weg te pompen. Een lenspomp kan op elektriciteit werken, maar ook handmatig bediend worden met een lenspomphendel.
Bilgewater ontstaat bij de bilge, de laagste plaats op een schip waar de twee kanten van het schip samenkomen. Door een mengsel van zoet water, zout water, olie, modder en andere vloeistoffen ontstaat bilgewater. Deze ingrediënten komen in de bilge samen. Olie komt in de bilge door een lek in de brandstofleiding.
Waarom membraanpompen? De membraanpomp is een veelzijdig werkpaard waarmee gebruikers in diverse industrieën kunnen standaardiseren op een pomptype dat geschikt is voor een breed scala aan vloeistoffen. Zolang er een persluchttoevoer beschikbaar is, kan de pomp overal worden geïnstalleerd waar deze nodig is.
Sturen bij hoge golven: De stuurman zorgt ervoor dat de boot zo goed mogelijk dwars op de golven komt te liggen. (Dit betekent dat de golven dwars op de boot afkomen; de boot ligt dus evenwijdig aan de golfkammen.) De stuurman moet op tijd beslissen hoe hij de golven gaat opvangen.
De kans dat een schip zinkt is klein.
Klein die achter de site Cruise Junkie zit, zijn er tussen 1979 en 2013 tientallen passagiersschepen gezonken. The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
Sinds 2009 hebben pleziervaartuigen met een toilet aan boord de verplichting om ook een vuilwatertank aan boord te hebben, om daarin ontlasting op te vangen. Zeilboten en motorboten moeten die tank legen bij speciale inzamelpunten in jachthavens, maar aan die verplichting lijken zich maar weinig mensen te houden.
Afvallen: De boeg van de wind afsturen (tegengesteld = oploeven). Afhouden: Schade vermijden door de boot tegen te houden. Bak: Een zeil staat “bak” als de wind er van de verkeerde kant inblaast. Bakboord: Linkerzijde van de boot als u met het gezicht naar de boeg staat.
Jazeker! De catamarans hebben 2 marine toiletten aan boord en Kailani heeft 1 marine toilet. 26Zijn er toiletten op Klein? Nee, er zijn verder geen toiletten aan land.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.