Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen.Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Actieve Gebruiker. Met een kapotte koppakking zou ik zeker niet doorrijden. Er komt meestal koelvloeistof bij de olie, en die smeert niet. De motor gaat dus gewoon kapot.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
De koelvloeistof koelt en reinigt niet alleen, maar beschermt ook tegen vorst en corrosie. Net als olie verouderd echter ook koelvloeistof tijdens het gebruik, waardoor de koeleigenschappen teruglopen. Daarom dient het eigenlijk elke twee jaar ververst te worden.
Het vervangen van de koppakking is dus helemaal geen grote uitdaging voor een ervaren monteur. Het is wel belangrijk dat de kop wel netjes wordt vlak geslepen en de kleppen eventueel worden vervangen. Uiteraard kies je wel voor een nieuwe koppakking van de hoogste kwaliteit.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Je auto lekt olie? Dan is het zaak om snel een AutoCrew-autobedrijf op te zoeken. Olielekkage kan leiden tot fikse motorschade. Het oliepeil daalt voortdurend, waardoor smering en koeling van de motor niet optimaal zijn.
Oorzaak olie in koelvloeistof? Er kunnen meerdere oorzaken zijn van olie in de koelvloeistof. Iemand kan zich bij het bijvullen hebben vergist en olie in de verkeerde vulopening hebben gegoten, maar dat is vrij onwaarschijnlijk. Er kan ook een lek zijn opgetreden in de koppakking van de motor of in de oliekoeler.
Koelvloeistof lekkage kan ontstaan door meerdere factoren. Soms is een uitgedroogde slang of gescheurde slangklem de oorzaak.Maar er kan ook lekkage ontstaan binnenin de waterpomp of de radiateur.
Hoe vaak koelvloeistof bijvullen? Het hangt van meerdere factoren af hoe vaak je de koelvloeistof van je auto moet bijvullen. Denk hierbij aan hoe frequent je rijdt, of het warm of koud weer is, bijvoorbeeld. We raden je aan om eens per maand te controleren of je nog voldoende in de koelvloeistoftank hebt zitten.
Wat de koelwaterlekkage betreft had dit als reparatieadvies aangemerkt moeten worden, mits tijdens de keuring aanwezig. Wat de uitlaat betreft, dient deze gasdicht te zijn en deugdelijk gemonteerd. Dus een lekkage ten tijde van de APK is duidelijk afkeur.
Als er sprake is van een lekkage, ga dan naar de dealer. Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Doorrijden met een koelvloeistof lekkage
Het is dus zeker niet aan te raden om door te rijden met een koelvloeistof lekkage. Dit kan zoals hierboven beschreven staat namelijk ernstige gevolgen veroorzaken. Daarom raden wij aan om zo snel mogelijk jouw koelvloeistof lekkage te gaan opsporen en te verhelpen.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Het vlakken van een cilinderkop kost, afhankelijk van de grootte van het motorblok doorgaans zo'n 5 tientjes. De kosten voor haal- en brengservice zijn ook afhankelijk van de omvang en uw locatie.
Koppakking vervangen Volkswagen Golf kosten ✔️ Prijs v.a. € 598.
Koelvloeistof ruikt wat zoetig.
Dat komt door de glycol die in de antivries zit.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.