Leesmotivatie is de drijfveer achter lezen. Omdat leerlingen iets willen weten of iets willen beleven, gaan ze lezen. Als je als leerkracht de leesmotivatie kunt aanwakkeren, ook van leerlingen die het lezen het liefst mijden, heb je een wereld gewonnen.
Leesmotivatie staat of valt bij motiverend lees- en literatuur- onderwijs. Hieronder vindt je twee inspirerende voorbeelden. CORI (Concept Oriented Reading Instruction) is een aanpak voor begrijpend lezen in het primair onderwijs. Thematisch lezen staat binnen deze aanpak centraal.
Leesmotivatie wordt gedefinieerd als een bepaald soort gevoel dat lezers ertoe aanzet om zich dicht bij een leescontext te bevinden of juist af te zien van een leescontext (Readence et al., 1989). Guthrie en Wigfield (2000) zagen leesmotivatie als de eigen doelen, waarden en gedachten van mensen in relatie tot de thema's, procedures en uitkomsten van het lezen.
Het praktijkonderzoek start met een nulmeting, waarbij een vragenlijst betreft het leesplezier en de leesmotivatie van de leerlingen wordt afgenomen. Als aanvulling op de vragenlijst, hebben leesgesprekken duidelijkheid gegeven over de veranderingen die leerlingen graag binnen het leesonderwijs willen zien.
Leesmotivatie is de drijfveer achter lezen. Omdat leerlingen iets willen weten of iets willen beleven, gaan ze lezen. Als je als leerkracht de leesmotivatie kunt aanwakkeren, ook van leerlingen die het lezen het liefst mijden, heb je een wereld gewonnen.
Het eren van boeken die je zelf uitkiest, het delen van de opwinding van voorlezen, het opbouwen van een evenwichtige boekencollectie, het openbaar maken van je passies en het geven van beloningen die de waarde van lezen aantonen, zijn slechts enkele eenvoudige maar transformerende suggesties die de liefde voor lezen in je klas kunnen voeden.
ZELFREDZAAMHEID :
Worstelende lezers hebben vaak een lage zelfredzaamheid. Het vergroten van de zelfredzaamheid van worstelende lezers kan hun motivatie om te lezen vergroten, omdat het hun zelfvertrouwen en bereidheid om moeilijke leestaken uit te voeren vergroot.
Motivaties om te lezen zijn geïnternaliseerde redenen om te lezen die cognitieve handelingen activeren die het individu in staat stellen om handelingen uit te voeren zoals het verwerven van kennis, het genieten van esthetische ervaringen, het uitvoeren van taken en het deelnemen aan sociale contexten.
Stimuleer verschillende leesactiviteiten
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Positief onderwijs betekent dat we niet alleen kijken naar cijfers maar ook naar de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en samenwerken. We ondersteunen onze leerlingen op een manier die hen motiveert en helpt om het beste uit zichzelf te halen.
Lees verhalen voor aan uw kind .
Kruip samen in een comfortabele stoel of wijs een comfortabel leeshoekje aan in je huis. Geef tijdens het voorleesmoment je onverdeelde aandacht aan je kind en aan het verhaal dat je samen leest. Dit helpt om positieve associaties met lezen te creëren die een leven lang meegaan.
Bij de leesbevorderende activiteiten voor de jongste doelgroep staat het voorlezen en/of het werken met boeken centraal. De (voor)leesconsulent van de Bibliotheek en de voorleescoördinator in de kinderopvang zijn hierbij onmisbaar; zij werken aan het dagelijkse voorlezen en praten over boeken.
Leerdoelen geven aan wat een student moet kennen/kunnen op het einde van een leersituatie (les, practicum, sessie,…). Het geeft de student een aanduiding welk onderwerp (leerinhoud) op welk niveau (kennis, inzicht,…) gekend moet zijn op het einde van de les.
Zelfgereguleerd lezen omvat zowel gedachten als gedragingen. Het omvat de lezer die leesstrategieën plant voor het lezen, gedragingen tijdens het lezen controleert en verandert, en na het voltooien van een tekst reflecteert op gevoelens en strategieën .
Met de Intrinsic Motivation Inventory (IMI) van Ryan & Desi kan motivatie worden gemeten. De verkorte Nederlandse versie, waarmee in eerder onderzoek goede ervaringen zijn opgedaan, meet drie aspecten van motivatie: intrinsieke motivatie, competentie en autonomie. Deze vragenlijst bestaat uit 24 vragen voor leerlingen.
Wolf en Smith (1995) publiceerden de eerste versie van de motivatieschaal . Deze schaal bestond uit acht items en werd beschouwd als eendimensionaal. Andere onderzoekers die de schaal gebruikten, vonden vaak twee orthogonale factoren die belangrijkheid (vijf items) en inspanning (drie items) leken te meten.