Een leesdip is een periode waarin kinderen minder lezen en daardoor achteruitgaan in hun leesvaardigheden. Dit komt vaak voor tijdens schoolvakanties wanneer de dagelijkse routine wegvalt en lezen minder prioriteit krijgt.
Simpel gezegd is een leesdip een periode waarin je de interesse in lezen verliest . In elk boek dat je oppakt zijn de personages vlak, de schrijfstijl ondraaglijk en het plot onvolgbaar. Niets houdt je langer dan 10 pagina's bezig. Je begint je af te vragen of je lezen überhaupt wel leuk vindt.
Een leesdip is een fase waarin je weinig tot geen interesse hebt … Of het nu je favoriete fictie- of non-fictieserie aller tijden is. Je zit gewoon vast. Leesdip is vervelend omdat je misschien wel wilt lezen, maar alles lijkt je aandacht van de woorden af te leiden.
Hoewel ze soms kunnen voorkomen omdat het leven moeilijk is of omdat lezers niet de juiste gemoedstoestand hebben om zin te hebben in lezen , zijn leesdips ook vaak gewoon een gevolg van het leven. De tijd is eindig. Er zijn veel dingen te doen. Soms betekent dat dat we ons richten op andere activiteiten dan lezen.
De oorzaken van de leesproblemen liggen meestal in het niet kunnen automatiseren van de letter-klankkoppeling (weinig letterkennis) en in een zwak fonemisch bewustzijn. De leerlingen met leesproblemen lezen vaak spellend of radend. Echter, zien we vaak een combinatie van beide strategieën.
Veel lezen en TV-kijken is slecht voor de ogen. nieuws Steeds meer mensen kampen met bijziendheid. Recent onderzoek onder kinderen laat een forse toename zien. Ook een derde van de sterk bijziende volwassenen krijgt nog voor het pensioen met ernstig slecht zien of zelfs blindheid te maken.
Lezen is brandstof voor het brein
De hersenen hebben namelijk kennis en informatie uit de omgeving nodig voor hun rijping. Vooral nieuwe prikkels zijn belangrijk voor ons functioneren. Daarom is nieuwsgierigheid een kerneigenschap van de mens.
Waarom is leesplezier belangrijk? Als een kind met plezier een boek heeft gelezen, zal het daarna sneller een nieuw boek oppakken. In 2020 publiceerden de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad hun advies 'Lees! Een oproep tot een leesoffensief' om jongeren vaker, met meer plezier en beter te laten lezen.
Wat is het tegenovergestelde van een leesdip? Reading High is het meest voor de hand liggende antwoord.
De snelste lezer
De Amerikaanse bioloog-psycholoog Howard Stephen Berg zou er echter nog geen seconde over doen, en de volledige Taalkalender leest hij niet in een jaar, maar in slechts drie minuten uit. Deze Guinness-recordhouder leest namelijk 25.000 woorden per minuut.
Als je op zoek bent naar een boek om je te helpen ontspannen, dan is het comfort van een boek uit je verleden misschien het antwoord. Teruggaan naar vertrouwdheid betekent niet dat je terugvalt in je verleden of tijd verspilt. Het kan je eraan herinneren wat je zo leuk vindt aan lezen.
Hogere concentratie, rijkere taal
Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist. Hoe vaker je dus leest, hoe meer je dit proces herhaalt.
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Studenten die zelfstandig lezen hebben een beter leesbegrip, verbale vloeiendheid en algemene kennis dan studenten die dat niet doen . Ze worden betere lezers, scoren hoger op prestatietoetsen in alle vakgebieden en hebben een grotere inhoudelijke kennis dan hun niet-lezende leeftijdsgenoten.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Omdat lezen iets is dat je vormt en bijdraagt aan je karakter. Elke triomf, les en cruciaal moment van de hoofdpersoon wordt jouw eigen. Elke pijn, smart en harde waarheid wordt jouw deel. Je hebt met auteurs gereisd en de pijn, het verdriet en de angst ervaren die zij leden tijdens het schrijven ervan.
de boekenwurm
Verbuigingen: boekenwurmen (meerv.) iemand die altijd zit te lezen vb: hij gaat vast niet mee uit, die boekenwurm! 1) Bibliofiel 2) Iemand die altijd met de neus in de boeken zit 3) Iemand die veel leest 4) Insect 5) Kamerrot 6) Leesgraag persoon 7) Lettervreter 8) Student 9) Veelleze...
Om te voorkomen dat kinderen bijziend worden is de 20-20-2 leefstijlregel ontwikkeld. Een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: na 20 minuten dichtbij kijken moet je 20 seconden in de verte kijken en de ogen van kinderen hebben 2 uur per dag daglicht nodig. Deze leefstijltip helpt bij het gezond houden van de ogen.
Hoe overdreven (of belachelijk) dit stereotype ook is, lezen wordt inderdaad geassocieerd met vermoeide ogen en gaat ten koste van lichaamsbeweging en andere fysieke activiteiten. Vaak gerelateerd zijn slechte diëten en spijsverteringsproblemen, een ongewenste gewichtstoename of -afname en algemene uitputting .
Lezen werkt beter en sneller dan andere methoden om de zenuwen te kalmeren, ontdekte hij. Lezen reduceert stress met maar liefst 68 procent. Ter vergelijking: muziek luisteren staat op de tweede plaats (61 procent), gevolgd door een kop thee of koffie drinken (54 procent) en een wandeling maken (42 procent).
Er is op dit moment geen enkele oorzaak bekend. Omgevingsfactoren, zoals de ervaringen van kinderen in de klas of of ze als kleuters vaak werden voorgelezen, kunnen een belangrijke rol spelen bij het leesvermogen . Daarnaast suggereert onderzoek dat moeite met lezen verband kan houden met iemands genen.