gegevens. Deze vragen vormen de kern van een enquête en worden gebruikt om numerieke gegevens te verzamelen om statistische resultaten te bepalen. Het bepalen van het gegevenstype geeft het type informatie aan dat nodig is voor het onderzoeksproces.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden van kwantitatieve onderzoeksvragen. Vraag 1: Hoeveel fastfood consumeren Amerikanen per week? Vraag 2: Hoe vaak gebruiken studenten tussen de 15 en 18 jaar Facebook wekelijks? Vraag 3: Hoe vaak gebruiken mannelijke en vrouwelijke universitaire studenten maandelijks een app voor het bezorgen van eten?
Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Typische vragen voor kwantitatief onderzoek zijn vragen die beginnen met hoeveel of in hoeverre.
Kwantitatief onderzoek is dus onderzoek waarbij je cijfermatige data verzamelt en analyseert. Je neemt bijvoorbeeld enquêtes af onder een grote steekproef om op basis van de antwoorden gemiddelden, percentages en patronen te achterhalen.
Kwantitatieve onderzoeksvragen zijn nauwkeurig. Deze vragen omvatten doorgaans de te bestuderen populatie, afhankelijke en onafhankelijke variabelen en het te gebruiken onderzoeksontwerp . Ze worden doorgaans aan het begin van de studie opgesteld en afgerond (Berger, 2015).
Methoden voor kwalitatief onderzoek omvatten meestal observatie uit de eerste hand, zoals interviews of focusgroepen.
Kwantitatief onderzoek is een methode die objectieve theorieën test door de relatie tussen variabelen te onderzoeken (Creswell, 2003). Het “verklaart verschijnselen door numerieke gegevens te verzamelen die worden geanalyseerd met behulp van op wiskunde gebaseerde methoden” (Aliaga en Gunderson, 2002).
Kwalitatief onderzoek omvat het verzamelen en analyseren van niet-numerieke gegevens (bijv. tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen te begrijpen . Het kan worden gebruikt om diepgaande inzichten in een probleem te verzamelen of nieuwe ideeën voor onderzoek te genereren.
Kwantitatief onderzoek kan u helpen bij het beantwoorden van vragen zoals ' hoeveel' en 'hoe vaak' en is van onschatbare waarde bij het samenstellen van een businesscase voordat u een nieuw product of dienst lanceert, of voordat u wijzigingen in bestaande producten of diensten voorstelt.
Kwantitatief onderzoek probeert feiten te achterhalen en de resultaten worden meestal uitgedrukt in cijfers. Met kwantitatieve data kun je gemiddelden berekenen en de variantie (standaarddeviatie) bepalen. In een Lean-traject meet je vaak de doorlooptijd van een processtap of de variatie in een proces.
Kwalitatief onderzoek is het tegenovergestelde van kwantitatief onderzoek.
Kwantitatieve doelstellingen zijn bijvoorbeeld omzet(groei), marktaandeel, margegroei, aantal klantbezoeken, nieuwe klanten, nieuwe orders, enz. En kwalitatieve doelstellingen zijn o.a. klanttevredenheid, naamsbekendheid en grotere leverbetrouwbaarheid.
Een diepte-interview duurt drie kwartier tot één uur lang. Gedurende dit intensieve gesprek worden de motivaties en gedachten van de respondent achterhaald door de getrainde interviewer.
Kwantitatieve methodes voor bijvoorbeeld marktonderzoek zijn experimenten, observaties en enquêtes. De enquête – een vragenlijst met gesloten vragen – is hiervan de meest toegepaste methode. Door dit onderzoek digitaal te doen kunt u tijd en geld besparen.
Kwantitatief onderzoek gaat over getallen en statistieken , terwijl kwalitatief onderzoek gaat over woorden en betekenissen. Kwantitatieve methoden stellen u in staat om systematisch variabelen te meten en hypothesen te testen. Kwalitatieve methoden stellen u in staat om concepten en ervaringen gedetailleerder te onderzoeken.
Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Bij kwantitatieve interviews wordt een interviewschema gebruikt om de onderzoeker te begeleiden terwijl hij of zij vragen en antwoordopties aan respondenten stelt . Een interviewschema is doorgaans rigider dan een interviewgids. Het bevat de lijst met vragen en antwoordopties die de onderzoeker aan respondenten zal voorlezen.
Kwantitatief wil zeggen: uitgedrukt in getallen.
Bij kwantitatief onderzoek verzamel en analyseer je numerieke data. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om patronen en gemiddelden te vinden, voorspellingen te doen, causale relaties te achterhalen en om resultaten te generaliseren naar grotere populaties.
Beschrijvend kwantitatief onderzoek
Het kan antwoord geven op wat, waar, wanneer en hoe-vragen, maar niet op waarom-vragen (die worden beantwoord in kwalitatief onderzoek).
Qua scope is kwantitatief onderzoek gericht op het begrijpen van sociale fenomenen door middel van meetbare variabelen en kwantificeerbare data . Dergelijk onderzoek veronderstelt dat complexe kwesties kunnen worden ontleed in kleinere, kwantificeerbare eenheden voor objectieve analyse.
Ga je kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineren, dan is het verstandig om dit parallel aan elkaar of ná elkaar uit te voeren, zodat de onderzoeken elkaar kunnen aanvullen. Let er wel op dat je kwalitatieve resultaten niet als kwantitatieve resultaten gaat interpreteren en andersom.