Met kritische reflectie wordt de stap gemaakt van eersteoredeobservaties naar tweedeordeobrvaties. Met kritische reflectie wordt inzicht gekregen in de overtuigingen en beweegredenen van belanghebbenden.
In een reflectieverslag reflecteer je op je eigen handelen. Tijdens het reflecteren probeer je objectief naar een bepaalde situatie te kijken. Zo heb je misschien iets meegemaakt dat je in de toekomst anders zou aanpakken.
Je sluit de reflectie af met een conclusie in het verslag waarin je vertelt wat je hebt geleerd en wat je nieuwe leerdoel is. Je hoeft niet op specifieke momenten in te gaan, maar geeft een algemene reflectie op je ontwikkeling in de afgelopen tijd.
Met reflecteren bedoelen we terugkijken op hoe je te werk bent gegaan en daarvan leren. Dit doe je door op een gestructureerde wijze vragen te stellen bij een ervaring, bij een probleem of bij bestaande kennis. Door het reflecteren kun je verbindingen leggen tussen wat je hebt gezien, ervaren, gedacht en gedaan.
Het model van Korthagen is een methode die je kunt gebruiken in je reflectieverslag om te reflecteren op je handelen. Het reflectiemodel van Korthagen bestaat uit 5 stappen: Je ervaart een betekenisvolle situatie. Je blikt hierop terug (de reflectie).
Evalueren is toetsend, taakgericht; het gaat erom of de doelstellingen zijn gehaald.Reflecteren is ontwikkelingsgericht. Je leert jezelf te ontwikkelen vanuit opgedane ervaringen. Je kijkt specifiek naar je eigen bijdrage, en bekijkt of je achteraf gezien anders had kunnen handelen.
Hoe oefent u met de STARR-methode
Taak: Wat was uw taak en welke rol speelde u? Actie: Hoe heeft u het aangepakt en wat heeft u gedaan? Resultaat: Wat was het resultaat en hoe werd daarop gereageerd? Reflectie: Was u tevreden en zou u het nu anders doen?
De STARR-methode is de meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Het ervaren van een situatie.Het terugblikken op de ervaring.Het begrijpen van de belangrijkste aspecten van de ervaring.
Bij reflecteren gaat om het verkrijgen van inzicht: jezelf vragen stellen over hoe je denkt, handelt en wat jou beïnvloed heeft. Het gaat niet om de vraag of je juist hebt gehandeld. Het beoordelen van je handelen (evalueren) stel je bij reflectie juist uit.
Door kritisch te kijken en te reflecteren op jezelf, leer je van je eigen gedrag.Je kijkt wat goed ging en wat nog verbeterd kan worden en maakt zo stappen in je persoonlijke ontwikkeling. Je geeft jezelf tips voor je persoonlijke groei. Kortom het is een gerichte investering in je persoonlijke ontwikkeling.
beschouwing, bezinning, bezwaar, denken, denkwerk, nadenken, overdenking. als synoniem van een ander trefwoord: gedachte (zn) : bedenksel, denkwerk, geestelijke arbeid, geestesarbeid, hersenarbeid, hersenwerk, hoofdwerk, nadenken, overdenking, overpeinzing, reflectie.
Een reflectieverslag is gemiddeld tussen de 3 en 7 pagina's, afhankelijk van de duur van de periode waarop je reflecteert en de eisen van jouw opleiding.
Wil je meer, en steviger inzichten, dan is een braindump in een notitieboek niet voldoende. We zitten te vast in ons denken. Voor goede zelfreflectie is lenigheid in je hoofd noodzakelijk, en die hebben we niet altijd.We zijn geneigd om ons vast te klampen aan de ideeën over onszelf, ons handelen en onze omgeving.
Reflectievragen om terug te blikken
Wat was het mooiste moment van afgelopen periode?Hoe heb je jezelf de afgelopen periode gevoeld?Welke successen heb je geboekt?Wat maakte dat het een succes was?
De metareflectie is een algemene reflectie over alle reflecties die gedaan zijn tijdens het afstuderen. Hierdoor kunnen ontwikkeldoelen bepaald worden en kan een persoon goed over zichzelf vertellen wat zijn of haar krachtpunten zijn of waren tijdens het afstuderen.
STARR reflecties bieden een effectieve manier van zicht krijgen in het eigen handelen, kwaliteiten en ontwikkeling. De methode begint met het grondig beschrijven en analyseren van acties en vaardigheden in een relevante beroepssituatie.