Een KPI-boom geeft alle oorzaak- en gevolgrelaties weer tussen KPI's in de keten en laat zien hoe deze bijdragen aan de resultaat-KPI's. Bron: Peter Geelen. Je maakt de KPI-boom op basis van de eerder gedefinieerde klantwaarden en interne waarden.
De KPI Boom
Door je af te vragen of dit echt de meest belangrijke KPI's zijn en of je de organisatie sturing kúnt geven op basis hiervan neem je een kritische blik. Zo kun je nagaan of je de juiste factoren meet en of dit wel factoren zijn waarop de organisatie wil sturen.
KPI is de afkorting voor kritieke prestatie-indicator. De Engelse term is key performance indicator – de afkorting dekt dus de lading in de beide talen. Met kritieke prestatie-indicatoren kun je de prestaties van je organisatie, je teams en de afzonderlijke medewerkers meten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.
Enkele voorbeelden van key performance indicators (KPI's) kunnen zijn: gemiddelde bestelwaarde, brutowinst, aantal websitebezoekers, reactietijd bij klachten, productiecyclus en ROI. N.B.: Deze lijst met KPI voorbeelden is bij lange na niet compleet. De hoeveelheid KPI's die je kunt bedenken voor webshops is oneindig.
Wat zijn KPI's? KPI staat voor Kritieke Prestatie Indicator of in het Engels Key Performence Indicator. Het zijn de 'metertjes' om te zien of een organisatie op weg is naar haar doelstellingen. In Lean gebruiken we deze 'metertjes' om te leren en te verbeteren.
De score kan maximaal 100 zijn en minimaal -100. U kunt de score van een KPI uitsluitend goed beoordelen als u de indicatoren koppelt aan normen of doelstellingen.
Een zachte factor probeer je bij benadering een cijfer te geven. Andere voorbeelden van zachte factoren zijn personeelstevredenheid (belangrijke KPI voor de HR afdeling), naamsbekendheid (kan een belangrijke KPI voor marketing zijn), kwaliteit van producten of serviceniveau (KPI's voor operations).
Kwalitatieve KPI's: Kwalitatieve indicatoren hebben betrekking op niet-numerieke prestaties, zoals klantrecensies en medewerkerstevredenheid. Deze metingen zijn vaak gebaseerd op meningen of interpretaties en zijn niet klip-en-klare objectieve gegevens zoals kwantitatieve indicatoren dat zijn.
Wat zijn KPI-dashboards? KPI-dashboards zijn tools die databronnen combineren en visuele feedback geven waarmee je in één oogopslag ziet hoe je bedrijf presteert ten opzichte van je KPI's (key performance indicators).
KPI's zijn cijfers en variabelen die de prestaties van uw bedrijf tastbaar maken. Elk bedrijf heeft strategische doelstellingen op korte en lange termijn. Door aan die doelstellingen indicatoren te koppelen, kunt u perfect meten of ze daadwerkelijk worden behaald.
De grootste valkuil bij het opzetten en gebruiken van KPI's is het vertalen van de indicatoren via het organogram. Daardoor creëren afdelingen hun eigen eilandjes die niet met elkaar samenwerken. Iedere afdeling concentreert zich op zijn eigen indicatoren en werkt daarmee contraproductiviteit in de hand.
De klanttevredenheid is een van de vele Key Performance Indicators (KPI's) die publieke of private ondernemingen met of zonder winstoogmerk gebruiken als meetinstrument. De KPI voor klanttevredenheid is van essentieel belang: verbeter de KPI en u verbetert de gezondheid van uw bedrijf.
Key performance indicators (KPI's) in sales zijn de meetgegevens die worden gebruikt om aan te geven in hoeverre de prestaties van een salesteam overeenkomen met de vooraf bepaalde doelen en hoe deze prestaties van invloed zijn op het bedrijf als geheel.
Net als de meeste goede doelen, moet een effectieve KPI specifiek en meetbaar zijn. KPI's hebben tot doel een duidelijk beeld te scheppen van wat uw team wil bereiken en wanneer het bereikt moet zijn, en hoe u dat resultaat gaat meten.
KPI's staat voor key performance indicators, ofwel 'kritieke prestatie-indicatoren'. Dit zijn variabelen waarmee je de prestaties kunt meten, waaronder ook prestaties van (online) marketing. Voor ondernemers en online marketingteams die zichzelf meetbaar willen blijven verbeteren zijn KPI's onmisbaar.
KPI's zijn prestatie-indicatoren waarmee je kunt meten of vooraf gestelde doelen behaald worden. De KPI is dus geen doel op zich, maar een hulpmiddel om prestaties te meten. Door deze regelmatig te monitoren, kun je op tijd aan de knoppen draaien om resultaten te verbeteren.
Dashboards zijn een visuele weergave van bedrijfsdata, vaak in de vorm van grafieken, kaarten of diagrammen. Ze geven inzicht in de KPI's, de Key Performance Indicators van een bedrijf. Een goed dashboard verzamelt al deze data en geeft het duidelijk weer, op een erg flexibele manier.
Een dashboard is een visuele weergave van belangrijke metrische gegevens waarmee u snel gegevens op één plaats kunt bekijken en analyseren.
Een dashboard laten maken kost bij Decidas over het algemeen tussen de €1.950 en €8.950. De investering is afhankelijk van het aantal databronnen, de datakwaliteit en de complexiteit van de visualisaties en berekeningen.
2) Sales targets
Denk aan het aantal uitgebrachte offertes en het aantal nieuwe klanten per maand. Dus hoeveel offertes gingen er vorig jaar uit rond deze tijd? Hoeveel nieuwe klanten haalt u normaal gesproken binnen deze maand? Deze cijfers kunt u vervolgens gebruiken om nieuwe doelen te stellen.
De CSAT berekenen
Om de CSAT-score te berekenen, neemt u het aantal respondenten dat zichzelf als tevreden heeft gemarkeerd (die 'Tevreden' of 'Zeer tevreden' hebben geselecteerd) en deelt u dit door het totale aantal respondenten. Vermenigvuldig het resultaat met 100 zodat u een percentage krijgt.