Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Op hoge toeren rijden met een koude motor wordt niet gewaardeerd door de auto. Hoe warm de motor precies moet zijn om dit wel draaglijker te maken is voor elke motor anders. We hebben als vuistregel om minimaal 15 minuten even rustig te rijden, hierna is de motor warm genoeg.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur. Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het devies: laat je auto een halve minuut tot één minuut warmdraaien en duik vervolgens de weg op. Tussen de vijf en vijftien minuten is je motor helemaal opgewarmd. We raden je daarbij aan om dat eerste kwartier niet te gaan scheuren, dat kan je motor niet aan én je wagen verbrandt hierdoor meer benzine!
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Bij hoge snelheid voelt een temperatuur van 5 graden al aan als strenge vorst en word je snel te koud op de motor. Dat komt doordat de wind met hoge snelheid tegen je kleding aanblaast. Maar de wind is niet de enige oorzaak van te koud op de motor rijden. Als er vocht in je kleding komt word je ook te koud op de motor.
Een veel voorkomende oorzaak van het stotteren van auto's is dat de bougies vervuild zijn of versleten zijn. De bougie zorgt voor het vonken en daardoor voor het ontsteken van de brandstof. Dit resulteert in het op en neer gaan van de zuiger in de cilinder.
Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer. Dit is van belang, omdat je zo de koude motor kan starten.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Lage temperaturen zorgen niet snel voor ontbranding van het mengsel van diesel en lucht in een dieselauto. Om de verbranding bij een koude motor te waarborgen, worden gloeibougies gebruikt als ontstekingshulpmiddel. De gloeibougie verhoogt de temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinder voordat de motor start.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Over het algemeen rijdt een diesel gemakkelijker. Je kunt de koppeling op laten komen en de auto zal rustig wegrijden. Het gaspedaal heb je daar nog niet echt bij nodig. In een benzineauto is dat vaak anders.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.