KIK staat voor Keten Integratie Kadaster. Dit houdt in dat de akte door de notaris geautomatiseerd bij het Kadaster wordt aangeleverd. In dat geval rekent het Kadaster het laagste inschrijvingstarief van € 77,00.
Op dit moment van schrijven (mei 2018) kan alleen de akte ingeschreven worden via KIK wanneer uw hypotheek geregeld is bij Rabobank, ING Bank, ABN-AMRO Bank, Florius, MoneYou, Regiobank, Munt, Aegon, SNS, Obvion, ABP en BLG mag u lagere kosten verwachten in de inschrijving van de akte.
Deze inzagen worden ook wel recherches genoemd. Een recherche is de inzage in het kadaster (de openbare registers). De notaris doet 3x inzage. Bij binnenkomst van het dossier, vlak voor het tekenen van de akte en een dag nadat de akte is getekend om te zien of de akte goed is ingeschreven.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Een Notaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.775 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.210 (laag) tot € 4.345 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
Het is de bedoeling dat u als verkoper zo spoedig mogelijk na de overdracht uw geld overgemaakt gaat krijgen. 010Notaris streeft ernaar om alles binnen twee dagen op uw rekening bij te schrijven. Omdat we echter afhankelijk zijn van het Kadaster en hun openingstijden, zal er soms meer tijd nodig zijn.
Een notaris maakt bij aankoop van een woning twee akten op. Eén is de akte van levering en de andere is de hypotheekakte. De akte van levering wordt ook wel transportakte, leveringsakte of overdrachtsakte genoemd. Uitgangspunt van deze akte van levering is de eerder gesloten koopovereenkomst.
Hypotheekakten worden door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. U kunt de hypotheekakte die u zoekt bij ons opvragen.
De hypotheekakte is vereist om een hypotheekrecht te kunnen vestigen op die woning. Dit geeft de geldverstrekker, de bank (hypotheeknemer) zekerheid dat de hypothecaire lening zal worden afbetaald door de koper (hypotheekgever). Voor deze beide aktes is een notaris verplicht.
De notaristarieven voor de kosten van een losse hypotheekakte lopen sterk uiteen. Elke notaris mag namelijk zelf zijn tarieven bepalen. De tarieven voor een losse hypotheekakte variëren van 385 tot 1.063 euro. Als kopende partij mag u kiezen naar welke notaris u gaat.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Als je ervoor kiest je hypotheek onderhands te verhogen, hoef je niet naar de notaris en betaal je dus geen notariskosten. Wel betaal je, net als bij een eerste hypotheek, de kosten voor het afsluiten van een hypotheek (advies en bemiddeling). Ook moet je het huis opnieuw laten taxeren.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
Dat regelt de notaris met de hypotheekbank. Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw.
Hoe lang duurt het passeren van een akte? Dat is afhankelijk van het soort akte en verschilt per situatie, maar het passeren van een akte duurt gemiddeld 30 minuten tot 1 uur.
Het totaalbedrag staat in de hypotheekakte altijd op een hoger bedrag dan uw hypotheek. Dit heeft te maken met een marge voor achterstallige rente en kosten. Als u zou stoppen met het betalen van uw maandlasten duurt het een tijd voordat het werkelijk zover komt dat de woning gedwongen verkocht wordt.
Zonder hypotheekakte kan er geen hypotheekrecht worden gevestigd en zal de bank je dan ook geen hypothecaire lening verstrekken. Bij het opstellen van de hypotheekakte zal de notaris onderzoeken en dus controleren of je bevoegd bent om een hypotheek te vestigen op de woning.
De gegevens van alle hypotheken in Nederland worden vastgelegd in het openbare hypotheekregister. Hierin kunt u bijvoorbeeld opvragen hoeveel hypotheek er op een woning is ingeschreven. Een hypothecaire inschrijving is de vermelding van een hypothecaire lening (hypotheek).
Heeft u een document waar leveringsakte op staat, dan heeft u uw eigendomsbewijs dus gevonden. Bent u uw eigendomsbewijs kwijt, kunt u het werkelijk nergens vinden? Dan kunt u bij het Kadaster - tegen betaling - uw eigendomsbewijs opvragen.
Vraag de notaris duidelijk in zijn offerte aan te geven welke werkzaamheden hij voor je verricht en tegen welke prijs. Let ook op de bijkomende kosten zoals voor het inschrijven van de akten in de openbare registers en/of recherchekosten voor onderzoek in de registers van het Kadaster.