Het kernthema is richtinggevend en wijst dus ook al naar wat je wilt realiseren. Kortweg beschrijft het Positieve Kernthema in één zin de kern van wat iemand wil realiseren, geformuleerd in positieve en bevestigende woorden.
Voorbeelden van waarderende onderzoekende vragen
Hoe kijk jij daartegen aan? Wat is voor jou belangrijk in dit project? Wanneer zijn de klanten tevreden? Kun je me meer vertellen over wat jij denkt?
Appreciative Inquiry (ook wel Waarderend Actieonderzoek) is een benadering die op een positieve opbouwende wijze kijkt naar mensen, organisatie en situaties. Om als organisatie te groeien, zul je bepaalde uitdagingen en vraagstukken moeten overwinnen.
Waar de meeste projecten vertrekken vanuit een gemis of een probleem, heeft een waarderend onderzoek een fundamenteel ander uitgangspunt, namelijk het versterken en verder doen groeien van wat goed loopt. De waarderende benadering of Appriciatieve Inquiry is geen techniek of een methode, het is een basishouding.
Waarderend onderzoek gaat uit van het principe 'leren van het verleden, ontwikkelen op successen, krachten en gedeelde waardes'. Het gaat uit van het resultaat, waar willen we naartoe, en van de krachten in de organisatie in plaats van de tekortkomingen.
Waarderend coachen wordt beschreven als een gedeelde ervaring tussen de coach en de client. Samen met de coach werkt de client aan een nieuw ontwerp voor de toekomst, gebaseerd op strategieën en ondersteunende acties voor succes.
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
Een goede hypothese vloeit voort uit de deelvragen van je onderzoek, wordt geformuleerd in de vorm van een specifieke stelling, en zijn falsifieerbaar. Zie hier een voorbeeld van een hypothese of van alternatieve hypothese. Lees hier hoe we je begeleiden met het opstellen van de hypothesen in je scriptie.
In een hypothese wordt de relatie tussen twee of meerdere variabelen voorspeld. Een hypothese bestaat echter uit meer dan een voorspelling. Om die reden begint elke hypothese altijd met een onderzoeksvraag die vervolgens geanalyseerd wordt met achtergrondonderzoek.
De hoofdvraag bestaat uit één vraag
Je vraag kan wel uit meerdere delen bestaan, maar dan moeten deze delen met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld: “Welke problemen ervaren studenten met het schrijven van hun scriptie en hoe kunnen deze problemen worden opgelost?”
Waarom een centrale vraag formuleren? Om een artikel of rapport te schrijven dat van je wordt verwacht, zul je nauwkeurig moeten weten wat de centrale vraag van je tekst is. Die centrale vraag moet vervolgens haarscherp worden geformuleerd. Niet alleen jij weet zo exact op welke vraag je een antwoord moet geven.
Je probleemstelling beschrijft het probleem dat onderzocht wordt. De doelstelling geeft aan waar het onderzoek inzicht gaat verkrijgen. De hoofdvraag (of centrale onderzoeksvraag) is de vraag met betrekking tot het probleem waarop je scriptie een antwoord geeft.
Er zijn verschillende typen hoofdvragen. Sommige beginnen met “in hoeverre”, andere met “wat”, of “welke”. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je een goed antwoord kan geven op de hoofdvraag. Het type vraag doet er daarom ook toe.
Het waarderend perspectief is een manier van kijken naar ontwikkeling die uitgaat van wat al aanwezig is in het systeem. Binnen het waarderend perspectief kan je grofweg een onderscheid maken tussen twee verschillende stromingen of bewegingen.
Waarderend communiceren is de blauwdruk van Kus De Kikker. We noemen waarderend communiceren “kikkerkussen”, omdat het je helpt eigenwaarde te bevorderen, contact te maken met de ander en jezelf, en te weten waar het écht om gaat.
Strikt genomen is de p-waarde een maat voor de kans dat de nulhypothese ten onrechte is verworpen (en het gevonden verschil tussen onderzoeksgroepen dus in werkelijkheid op toeval berust). Praktisch gezien is de p-waarde een waarde tussen 0 en 1, die wordt bepaald door middel van een statistische toets.
Hypothesen zijn anders dan verwachtingen: ze zijn eigenlijk het vervolg erop. Is een aanname nog een algemene verwachting over de resultaten, een hypothese wordt heel specifiek geformuleerd over een eigenschap in je populatie. Verder omschrijf je de aard van je veronderstelling en de richting, tenminste als die er is.
In een onderzoeksvraag formuleer je wat je wilt weten en hoe je daar achter denkt te komen, terwijl je in een hypothese al een uitkomst formuleert. Je onderzoeksvraag beantwoord je meestal met een aantal hypothesen.