Wat zijn horeca kengetallen? Met behulp van kengetallen kan je de producten/diensten van een restaurant vergelijken met die van de horecabranche. Deze kengetallen geven je een data gedreven antwoord op welke vlakken een restaurant goed presteert en op welke aspecten verbetering nodig is.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent moet overhouden. Dat is dan de brutowinst, daar moeten nog de kosten voor personeel en de vaste lasten (zoals huur van het pand) vanaf. De hoge marges gelden niet alleen voor wijn.
Een veelgehoorde vuistregel is dat het percentage personeelskosten in de horeca maximaal 30% van je omzet mag zijn. Echter is dit percentage slechts een indicatie en verschilt het erg per horecagelegenheid, ondernemer, concept en locatie.
Elke ondernemer kent ze uit zijn hoofd, de kengetallen in de horeca. 30 procent personeelskosten, 30 procent inkoopkosten, rond de 12 procent huisvestingskosten. Met deze percentages in je exploitatiebegroting, zit je altijd goed.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
1132 In de horeca zijn de arbeidskosten gemiddeld 26 euro per gewerkt uur in 2021. Daarmee zijn deze kosten in vergelijking met andere sectoren laag. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Een gouden regel voor de horeca is dat het inslagpercentage niet boven de 30% uit mag komen. Een voorbeeld: Een restaurant heeft een omzet gedraaid van € 160.000 exclusief btw. Het inslag bedrag is berekend op € 40.000.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Betreft het omzet uit het 6%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,06 of vermenigvuldigt u die met 100/106. De uitkomst is dan de verkoopprijs exclusief 6% btw. Alcoholische dranken. Betreft het omzet uit het 21%-tarief, dan deelt u de kaartprijs door factor 1,21 of vermenigvuldigt u die met 100/121.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
De netto omzet van de eet- en drinkgelegenheden in Nederland bedroeg in 2017 18 640 miljoen euro. De netto omzet was het hoogst in Noord-Holland met 4 986 miljoen euro gevolgd door Zuid-Holland met 3 924 miljoen euro en Noord-Brabant met 2 674 miljoen euro.
Het loon van een restauranteigenaar: 2.500 euro netto.
Gerechten 3 x over de kop
'3x over de kop', u kent dat als term wel, wordt ook wel de factormethode genoemd.
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
U berekent de kostprijs door de totale kosten per kostenplaats te delen door de normale bezetting.
In de horeca werken is vaak gezellig en leuk, maar het harde werken en het gemiddelde salaris van €11,76 zorgen er voor dat er vooral ook in de horeca een groot tekort is aan deze toppers. De bedragen die hierboven genoemd worden, zijn bruto-inkomens en kunnen enorm verschillen per regio en bedrijf.
"Je geeft zo'n 15 tot 20 procent in een restaurant en ook taxichauffeurs, bezorgers, kappers of na een schoonheidsbehandeling geef je een fooi."
De winstmarge is het geld dat wordt verdiend met een verkoop minus de directe kosten van een verkoop en de brutomarge is de winst uitgedrukt in een percentage van de omzet.
Bereken de nettowinst: Nu zijn we klaar om de nettowinst uit te rekenen. Dat is de winst die overblijft, nadat je alle bedrijfskosten van de brutowinst hebt afgetrokken. Dit is een belangrijk getal omdat je na het berekenen van de nettowinst precies weet wat je overhoudt.
Zorg dat je in top of mind bent én blijft bij je klanten. De juiste marketing zorgt voor winst en cash. Motiveer, bemoedig en bekrachtig je klanten in de marketing en zorg dat je ongelofelijke waarde biedt. Laat je zelf zien dus.