Kaizen is letterlijk een verbetering, en wordt gebruikt in de LEAN-aanpak voor productiviteitsverbetering.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Een kaizen -event kan variëren van 1 uur tot 5 dagen. Dit is afhankelijk van de grootte van het probleem, de ervaring van de mensen met Kaizen-events. Belangrijk is dat het Kaizen-event hoe lang deze ook duurt, aaneengesloten plaatsvindt.
Het definiëren van het probleem is de eerste stap bij het oplossen ervan. Toch krijgt die stap vaak te weinig aandacht. De meeste mensen willen snel vooruit en aan de slag. Een juiste definitie van een probleem is belangrijker dan je misschien denkt.
Kaizen toepassen is erg simpel: maak steeds één kleine verandering. Zet steeds een heel kleine stap. Bij elke verandering neem je de tijd om te wennen zodat iedere verbetering opgenomen wordt in je leven en je nieuwe 'normaal' wordt.
Kaizen is een verbetermethodiek om continue verbetering door te voeren, in kleine stappen, uitgevoerd met respect voor de mensen. Volgens de heer Imai, kan er zonder respect voor de mensen geen voortdurende verbetering mogelijk zijn. In de plaats daarvan zijn er eenmalige verbeteringen die snel vervagen.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Een 'gemba walk' is simpelweg het bezoeken van de werkplek die je wilt verbeteren. Het concept is ontwikkeld door Taiichi Ohno en is bedoeld zodat managers en leidinggevenden met eigen ogen zien hoe het werk gedaan wordt. Ook bouwen zij zo een relatie op met hun medewerkers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
De drie typen zijn Muda (verspilling), Mura (oneffenheden) en Muri (overbelasting). Deze drie vormen van lean verspillingen vereisen ieder een aparte aanpak.
Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is het 'pull principe'. Dit houdt in dat er door een organisatie alleen producten worden geproduceerd wanneer de klant daar behoefte aan heeft. De klant trekt de producten als het ware uit het proces naar zich toe.
Lean is in het kort te omschrijven als: 'Leren werken zonder verspillingen'. Lean is een denk- en werkwijze gericht op het continue verbeteren van bedrijfsprocessen. De filosofie is afkomstig uit de Japanse automobielindustrie en toepasbaar gemaakt voor de Nederlandse cultuur in industrie, dienstverlening en bouw.
Gemba (現場) is een Japans woord en betekent 'echte plek'. Oftewel: de werkvloer, daar waar waarde wordt toegevoegd. Waarde – waar een klant voor wil betalen of wat een bedrijf moet doen vanwege wet- en regelgeving – is op haar beurt het eerste concept van Lean.
Kaizen-blitz: dit symbool geeft aan waar verbeteringsinitiatieven vereist zijn om het realiseren van de future state VSM mogelijk te maken. Het toont het aantal operatoren dat vereist is voor het uitvoeren van de VSM-activiteiten op een bepaald werkstation.
Een Lean Green Belt is een medewerker die “getraind is in de verbetermethodologie van Lean en die als onderdeel van zijn of haar fulltime job een procesverbeterings- of kwaliteitsverbeteringsteam zal leiden”.
De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.
Het doel van de Lean Belt
Deze Lean belts geven aan welke rol individuen hebben bij het afronden van projecten en het bevorderen van kwaliteitsmanagement. Een online lean trainingsprogramma stelt professionals in staat om actief deel te nemen aan het optimaliseren van hun bedrijfscultuur en het vermijden van downtime.
Hoe werkt het KANO-model? De verschillende klantwensen worden binnen het KANO-model afgezet tegen twee verschillende indicatoren. Dit zijn de mate waarin de behoeften van de klant zijn ingevuld en de mate van tevredenheid die de klant daardoor ervaart.
Continu verbeteren is een voortdurende langetermijnaanpak om processen, producten en dienstverleningen te verbeteren om beter aan te sluiten op de klantbehoefte, een hogere klantwaarde te creëren en/of om verspillingen te elimineren.
Push en Pull systemen zijn twee verschillende filosofieën over beheersing van het productieproces. In een push systeem probeert men om zo nauwkeurig mogelijk de toekomst te voorspellen en maakt men daaropvolgend de productieplanningen. Kortom, men gaat produceren o.b.v. een inschatting van de vraag.
Bij een pull strategie wordt de potentiële klant gevraagd om een actie te ondernemen zoals het bezoeken van een website. De klant is op zoek naar een antwoord voor een vraag. Bij een push strategie wordt middels marketing een aanbod gemaakt, de klant kan hier direct op ingaan.
Pull-plannen is kort gezegd de lean manier van plannen, waarbij iedereen in het project zijn eigen werk plant door post-its op een planningsvel te plakken. Het wordt zodoende ook wel lean-plannen genoemd, of in het ergste geval 'stickertjes plakken'.