Als integraal schoolleider heb je de dagelijkse operationele leiding en ben je eindverantwoordelijk voor het onderwijsbeleid, de onderwijsvernieuwing, het personeelsbeleid en de bedrijfsvoering binnen de school.
de integraal schoolleider neemt beslissingen over de richting van de beleidsontwikkeling van de school, bij de keuzes voor besteding van het schoolbudget en bij het adviseren en informeren van het bestuur.
Als schoolleider, ook wel schooldirecteur, heb je een van de leukste en belangrijkste rollen in het onderwijsveld. Je draagt bij aan goed en veilig onderwijs voor toekomstige generaties. Op deze pagina lees je alles over het vak schooldirecteur en welke stappen je zet om met je nieuwe carrière aan de slag te gaan.
Een goede schoolleider inspireert, motiveert en zet zijn team aan tot hogere prestaties. De schoolleider stimuleert anderen tot professionele ontwikkeling en onderlinge samenwerking en teamwerk. Hij communiceert daarbij krachtig en overtuigend.
Het verschil tussen een brede school en een IKC, is dat bij een IKC de basisschool en kinderopvang meestal onder één bestuur vallen.Terwijl hij een brede school de basisschool en kinderopvang vaak onder verschillende besturen vallen.
Wat is een Integraal Kindcentrum (IKC)?
Een Integraal Kindcentrum (IKC) gaat nog een stap verder dan de brede school door onderwijs, opvang en zorg helemaal samen te voegen in één organisatie. Dit betekent dat je kind vanaf 0 jaar tot het einde van de basisschool in dezelfde vertrouwde omgeving blijft .
Een inclusieve benadering, nastreven van 'andere doelen', werken vanuit een gemeenschappelijke visie, met een interprofessioneel team: dit zijn enkele kenmerken van Integrale Kindcentra ('IKC') die een voorhoedefunctie vervullen in de IKC-ontwikkeling.
Ontwikkelen en motiveren van mensen in een lerende organisatie. Ontwerpen en (verder) ontwikkelen van de schoolorganisatie. Bouwen en ontwikkelen van externe relaties en netwerken. Ontwikkelen van de kwaliteit van onderwijs.
Wat wel duidelijk is, is dat effectieve schoolleiders zich richten op instructie en mensen . Door hun dagelijkse acties gedragen ze zich op een professionele manier en doen ze aan regelmatige zelfreflectie. Ze houden zichzelf en anderen verantwoordelijk voor het leren van studenten en creëren een veilige, gastvrije cultuur binnen hun scholen.
Zij voeren de langetermijnvisie van het bedrijf uit die door principals en partners is vastgesteld. Directors werken over het algemeen op kantoor. Omdat hun positie midden tot hoger management is, werken ze hard (vaak meer dan 40 uur per week) en streven ze naar promotie naar hogere posities zoals CEO, principal of partner.
Schoolleiders zijn op grond van de cao po verplicht zich in te schrijven in het schoolleidersregister. Uiterlijk 1 januari 2018 moeten schoolleiders geregistreerd staan als Registerdirecteur Onderwijs (RDO) of Registeradjunct-directeur Onderwijs (RADO).
Het gemiddelde salaris van een Directeur Basisschool in Nederland ligt tussen de € 3.186 en € 7.608 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Directeur Basisschool kan tot € 8.714 verdienen.
Daarom is integraal leiderschap gebaseerd op de veronderstelling, zo niet de directe realisatie, van de inherente eenheid van alle dingen . Dit zorgt voor een zeer hoge vorm van moreel, systemisch en effectief leiderschap.
Integraal werken is een aanpak waarbij er samenhang is in zorg en ondersteuning, afgestemd op de vraag van de cliënt. Eén cliënt, één gezamenlijk plan, waarbij aandacht is voor alle leefgebieden en alle vraagstukken waar de klant mee worstelt.
Je ondersteunt de cliënt in het volgen van zijn dagprogramma, waarbij jij de vertrouwde, veilige en stabiele begeleider bent en ondersteunt in alle dagelijkse activiteiten (denk aan opstaan, aankleden, werk, vrije tijd, ontspannen, eten, gaan slapen).
Als cultuurbouwer creëert de schoolleider bewustzijn en begrip voor de schoolcultuur en de rol van leraren als beroepsgroep . Hij communiceert de missie, visie en waarden van de school, beantwoordt vragen en ontwikkelt een community of practice die de voortdurende groei van alle personeelsleden ondersteunt.
Een schooldirecteur moet richting kunnen geven, een lerende organisatie verder kunnen ontwikkelen en motiveren, de school kunnen vormgeven, externe relaties en netwerken kunnen uitbouwen en de onderwijskwaliteit kunnen ontwikkelen.
Ze geven vorm aan een visie op academisch succes voor alle leerlingen, creëren een positief schoolklimaat, kweken leiderschap bij anderen, zodat leraren en andere volwassenen zich gesterkt voelen om de visies van hun school te verwezenlijken, sturen onderwijsbeslissingen die het lesgeven en leren verbeteren en beheren mensen, gegevens en processen om ...
Soms geeft een schooldirecteur leiding aan meerdere scholen. De precieze taken van een directeur zijn vastgelegd in het managementstatuut. Een schooldirecteur heeft meestal een opleiding tot schoolleider gevolgd. Schoolleiders in het primair onderwijs moeten zich inschrijven bij het schoolleidersregister.
Met welk diploma kom je in aanmerking? Voor de meeste leidinggevende rollen in onderwijs heb je minstens een bachelor diploma nodig én een bewijs pedagogische bekwaamheid (BPB). Of je met jouw diploma in aanmerking komt voor een ambt van directeur, adjunct-directeur, TAC, …
Een kindcentrum (KC) of integraal kindcentrum (IKC) is een voorziening voor kinderen van 0/2 tot 13 jaar, waar zij komen om te leren, spelen en te ontwikkelen. Binnen een (integraal) kindcentrum is er een vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs.
De definitie van integraal is 'allesomvattend'. Ofwel, het ontbreekt aan niets. Integraal onderwijs zou dus eigenlijk gedefinieerd kunnen worden als onderwijs in alles. Veel leerkrachten zullen direct aangeven dat er in veel wordt onderwezen, maar zeker niet in alles.
De vorming van een IKC start met de wens een integraal aanbod aan te bieden en de overtuiging dat dit het beste kan op basis van één visie door één team en één centrale aansturing. Deze overtuiging is leidend bij alle volgende keuzes en besluiten.