Iets is informeel als het niet voldoet aan speciale regels. Informeel is het tegenovergestelde van formeel. Informeel betekent dat het niet-officieel is. Verschillende dingen kunnen informeel zijn.
Formeel betekent dan 'zakelijk, officieel, tot het publieke domein behorend', informeel 'niet-zakelijk, ongedwongen, tot de privésfeer behorend'. Bijvoorbeeld: een formeel gesprek, een informele aanspreking.
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.
Informele taal is de taal die je gebruikt wanneer je bijvoorbeeld op Whatsapp chat met vrienden. Je gebruikt hierbij woorden die minder zakelijk zijn, zoals 'jij' en 'je', je gebruikt afkortingen en waarschijnlijk ook smileys.
Informeel taalgebruik is correct taalgebruik dat we als 'los' ervaren. Informeel betekent gewoon, zoals je praat. Het verschil tussen formeel en informeel taalgebruik zie je vaak in het verschil tussen schrijftaal en spreektaal: Schrijftaal is in het algemeen formeler.
Iets is formeel als het aan regels moet voldoen. Een situatie kan formeel zijn. Taalgebruik kan ook formeel zijn. Je kunt ook op een formele manier met elkaar omgaan.
Informele communicatie wordt gezien als het praatje bij het koffieapparaat of de berichtjes die jij via de app naar je collega's stuurt. Deze manier van communicatie wordt steeds belangrijker voor organisaties.
Met het label 'formeel' worden varianten van de standaardtaal aangeduid die door veel taalgebruikers als vormelijk ('stijf') worden ervaren. 'Informeel' noemen wij die varianten die weliswaar correct zijn, maar toch als vormen van 'los' taalgebruik worden beschouwd.
Bij communicatie denken we meestal aan formele communicatie: de media en evenementen die de communicatiedeskundige organiseert en waarvoor een bedrijf betaalt. Maar – sociale wezens als we zijn – communiceren mensen sowieso: informeel. Of je nou iets organiseert of niet.
Van non-formeel leren is sprake bij een gestructureerd programma met leerdoelen zonder landelijke erkenning, bijvoorbeeld een cursus, training of intervisie. Informeel leren is minder doelgericht en niet gestructureerd.
Dit is een overleg met een burger, een medewerker van de overheid en een neutrale gespreksleider. Dit gesprek kan in alle domeinen plaatsvinden. Het gesprek is bedoeld om naar elkaar te luisteren, ergernis weg te nemen, vragen te beantwoorden en op verzoek uit te leggen hoe een besluit tot stand is gekomen.
Voorbeelden zijn: samenwerking, observeren, netwerken, coachen en mentoring. Informeel leren ontstaat vaak doordat zich er een probleem voordoet dat opgelost moet worden. Het verloopt niet altijd gestructureerd.
Informele leiders worden vaak als dwarsliggers gezien.Ze bemoeien zich met zaken waar ze niet over gaan, of leggen de vinger op de zere plek als ze opmerken wat er anders kan. Maar het grote verschil met een onruststoker en informele leiders, is dat de laatsten op een positieve manier met hun werk bezig zijn.
Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.
Een antoniem van formeel is informeel.
We gebruiken informele e-mails wanneer: het gebruik van e-mails voor persoonlijke communicatie. er is geen vaste indeling of structuur. het versturen van e-mails naar vrienden en familieleden.
Informele normen zijn regels die niet schriftelijk zijn vastgelegd maar die te maken hebben met welk gedrag binnen een bepaalde groep wel of niet geaccepteerd wordt. Je zou de informele normen ook de 'ongeschreven wetten' kunnen noemen.
Er is onderscheid tussen formele groepen (vast omschreven doelen en normen, vastgelegde regels en procedures, bepaalde rollenstructuur en hiërarchie) en informele groepen (stilzwijgende binding zonder vastgelegde doelen en normen, rollenstructuur en hiërarchie).
Samenvattend: Een informele brief schrijf je naar iemand met wie je op gelijke voet staat. In de brief mag daarom ook persoonlijke taal gebruiken, het hoeft niet al te formeel. Ook het afsluiten van de brief mag best wat luchtig, zoals je bijvoorbeeld een vriend zou begroeten.
De formele organisatie wordt gevormd door de vastgelegde afspraken, functieomschrijvingen, procedures, en dergelijke, de governance. De informele organisatie is de wijze waarop de organisatie daadwerkelijk functioneert.
Formele arbeid is bij een werkgever die bekend is bij de kamer van koophandel en bij de belasting en waar ook BTW en premies worden afgedragen. Informele arbeid is niet-geregistreerde arbeid. Daar wordt geen belasting of premies betaald en kan dus goedkoper werken.
Gesprek volgens de formele communicatie. De voorwaarden zijn: het doel is van tevoren vastgesteld; er is een gespreksleider die bepaalt wat er wordt besproken en op welke manier en het gespreksonderwerp is bij beide gesprekspartners bekend.
In een puur informele relatie hebben twee personen een persoonlijke band, zoals een vriendschap of een adviesrelatie, maar ze zijn niet door een gezags- verhouding of een werkproces met elkaar verbonden. Er bestaat geen enkele vorm van formele afhankelijkheid tussen hen.
Alle communicatie binnen een organisatie die 'officieel' is vastgelegd en volgens vaste lijnen en structuren verloopt.
Wat is een informatief gesprek? Een informatief gesprek is een gesprek tussen twee personen waarin de ene persoon informatie geeft aan de andere persoon over een bepaald onderwerp.