Inclusief onderwijs betekent dat alle leerlingen samen leren in dezelfde schoolomgeving. Zowel leerlingen met of zonder handicap, maar ook anderstalige nieuwkomers of leerlingen uit gezinnen die het wat moeilijker hebben.
,,Bij passend onderwijs is het vooral het kind dat zich – eventueel met ondersteuning – aanpast aan het bestaande systeem; bij inclusief onderwijs wordt het systeem passend gemaakt voor het kind”, zo luidde het in één van de bijgaande filmpjes.
Inclusief onderwijs is tot slot voor veel leerlingen een onmisbare stap om onafhankelijker te worden, betere sociale vaardigheden te ontwikkelen en meer mogelijkheden te krijgen om deel te nemen aan de economie en de samenleving als geheel.
Inclusie gaat over het meedoen en erbij horen van mensen met een beperking. Vaak hoor je ook de term inclusieve of gevarieerde samenleving. Een samenleving waar iedereen kan meedoen. Een eenvoudige definitie van inclusie is: 'insluiting, het tegenovergestelde van exclusie (uitsluiting)' (van Dale).
Bij inclusief onderwijs komen kinderen met een handicap of leerstoornis niet op het speciaal onderwijs en worden ze niet uit de gewone schoolomgeving weggehaald. In plaats daarvan wordt bij inclusief onderwijs de specifieke hulp naar het kind gebracht in de gewone school.
Mensen bewust laten worden van wat ze kunnen en mensen mee laten doen. ' 'Inclusie is het samenbrengen van groepen mensen, laten integreren. Persoonlijk vind ik inclusie belangrijk zodat zwakkere doelgroepen binnen de samenleving ook mee kunnen draaien.
Een inclusieve samenleving is een samenleving waarin alle mensen kunnen meedoen. Een samenleving waarin mensen dezelfde kansen en mogelijkheden hebben, ongeacht hun achtergrond, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, godsdienst, seksuele voorkeur en ongeacht of ze een ziekte of beperking hebben.
Diversiteit gaat over aantallen en percentages. Inclusie gaat over gedrag, waarden en spelregels. Als je alleen aandacht geeft aan het vergroten van diversiteit in een team of organisatie, en niets doet aan het verbeteren van inclusie, dan is de kans groot dat er door de verschillen meer gedoe komt.
'Door in te zetten op meer diversiteit en inclusie in je organisatie vergroot je de herkenbaarheid voor alle groepen in de samenleving en ben je beter in staat om bij hen aan te sluiten. Daarnaast word je als werkgever aantrekkelijker voor een grotere groep mensen.
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor werken scholen in een regio of stad samen in een samenwerkingsverband. De ondersteuning die een school biedt staat in het ondersteuningsprofiel van de school.
Mensen zijn zich steeds bewuster van de systematische ongelijkheid in de samenleving en in het onderwijs. Diversiteit staat voor diverse factoren binnen bijvoorbeeld het onderwijs. Denk hierbij aan mensen met een beperking, mensen met verschillende seksuele voorkeuren, verschillende culturele en etnische achtergronden.
Het VN-verdrag (EcSoCu) erkent dat iedereen recht heeft op onderwijs. Het VN-verdrag (BuPo) erkent de vrijheid om geloof uit te dragen in onderwijs. Het primair onderwijs moet verplicht en kosteloos zijn, het verdere onderwijs moet geleidelijk kosteloos worden gemaakt.
Integratief leren (integratie theorie en praktijk, binnen- en buitenschools leren, meerdere zintuigen, met en zonder ICT). Sociaal leren (je leert vooral ook van en met anderen). Actief-reflectief leren (leren van ervaringen, regelmatig reflecteren, de leerling creëert ook zelf).
De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn.
In het schooljaar 2020/2021 waren er 3.328 langdurig thuiszitters. Dat zijn leerlingen die langer dan drie maanden ongeoorloofd niet naar school zijn geweest. Dit aantal is fors minder dan een jaar eerder. Toen ging het om 4.921 langdurig thuiszitters.
Een inclusieve samenleving is een open samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is ongeacht verschillen. Ieder mens draagt op zijn of haar manier bij aan de samenleving en juist dankzij de verschillen tussen mensen, zo waardevol en betekenisvol!
Inclusief denken gaat ervan uit dat welzijn, succes en resultaten niet kunnen verkregen worden ten koste van de ander of zonder de ander. Dit is geen idealistische of semi-religieuze uitspraak, die een bepaalde moraliteit wil promoten, maar een heel realistische vaststelling die ook het eigenbelang centraal plaatst.
Als inclusieve werkgever zorg je ervoor dat iedereen meedoet. En dat iedereen wordt gewaardeerd. Je sluit niemand uit en geeft iedereen een kans. Dit betekent dat je dus ook werkgelegenheid biedt aan mensen die (nu nog) een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
Mensen kunnen om verschillende redenen worden uitgesloten van volwaardige deelname aan de samenleving. Bijvoorbeeld door een beperking, hun leeftijd, etnische herkomst, seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Maar ook door armoede of laaggeletterdheid. Het werken aan een inclusieve samenleving vraagt aandacht.
Het verminderen en voorkomen van discriminatie en exclusie is een voorwaarde om tot volledige inclusie te kunnen komen. Bevorder acceptatie van het diversiteitsbeleid door het creëren van een omgeving waarin positief gedrag jegens verschillen en verschillende mensen versterkt en beloond wordt.
Een inclusieve werkgever zet zich elke dag in om ervoor te zorgen dat alle medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn, dat iedereen erbij hoort en dat iedereen dat ook zo voelt. Hierin zit ook winst voor de werkgever: inclusie zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers.
Mensen met psychiatrische problemen of verstandelijke beperkingen willen net als andere burgers 'erbij horen' en zoveel mogelijk meedoen in de maatschappij. Dit 'erbij horen en meedoen' noemen we ook wel sociale inclusie.
Inclusief Nederland wil een bijdrage aan leveren aan een inclusieve samenleving vanuit het perspectief dat (de weg naar) werk hieraan een belangrijke bijdrage levert. Door te inspireren en geïnspireerd te worden, kennis en ervaring met elkaar te delen, willen wij een platform bieden voor verschillende initiatieven.
Inclusie staat voor gelijkwaardigheid en volwaardig burgerschap, en komt voort uit het sociaal-politiek perspectief op mensen met een functiebeperking, die de verantwoordelijkheid voor de handicap deels bij de samenleving legt.