INCERT bestaat al meer dan 15 jaar en staat in voor het beoordelen van beveiliging en bescherming op allerhande vlakken. Het kwaliteitslabel beoordeelt de diensten en producten van installateurs van alarm- en beveiligingssystemen en kijkt of hun installaties betrouwbaar zijn.
Gecreëerd in 2002, INCERT (INtrusion-CERTification) is het Belgisch merk het meest gekend voor de preventie van inbraak en diefstal. Dit label is het bewijs van goed vakmanschap van uw installateur, hij voldoet aan een veeleisend serviceniveau en de producten die hij aanbiedt voldoen aan de opgelegde normen.
INCERT: de juiste keuze voor uw alarmsysteem
INCERT is sinds 2002 het kwaliteitslabel bij uitstek voor diefstalbeveiliging van gebouwen en voertuigen in België. Om uw woning te beschermen tegen diefstal of inbraak, moet u op een betrouwbare beveiligingsketen kunnen rekenen.
Het jaarlijkse onderhoud van het alarmsysteem is wettelijk verplicht (Koninklijk besluit van 25 april 2007). Volgens de wetgever mag dit onderhoud worden uitgevoerd door de gebruiker zelf of door een erkende beveiligingsonderneming.
Die prijzen variëren van firma tot firma, maar je mag voor een jaarlijkse controle rekenen op een factuur tussen 150 en 250 euro. Veel hangt natuurlijk af van hoe uitgebreid je installatie is en met welke firma je een contract afsluit. Wat je voor een alarmsysteem zelf betaalt, vind je in dit artikel terug.
Pas wanneer een alarm langer dan drie minuten afgaat, is er reden tot bezorgdheid. Volgens de wet- & regelgeving van de sector zal het alarm, wanneer er beweging wordt gedetecteerd, gedurende drie minuten afgaan. Duurt het langer, dan is het dus aangewezen even uw aandacht te vestigen op de situatie.
INCERT is een vrijwillig kwaliteitslabel dat in 2002 in het leven werd geroepen door alle spelers in de sector, waaronder de verzekeraars en gespecialiseerde studiebureaus.
Product dat het herstarten van de motor verhindert (TT3)
Dit is vergelijkbaar met het TT1-systeem, maar bovendien wordt het herstarten van de motor verhinderd zodat het gestolen voertuig niet meer kan verder rijden nadat de motor is uitgeschakeld.
Het TT1 alarm is een systeem waarbij het alarm kan worden gegenereerd op initiatief van de eigenaar of van de bestuurder van het voertuig wanneer deze de diefstal van het voertuig vaststelt. Deze persoon kan dan zelf de bewakingscentrale verwittigen met wie een abonnementscontract werd afgesloten.
Een VV2-systeem is een (door Assuralia) goedgekeurde alarmsysteem dat voorziet in een elektronische immobilisatie door een dubbele motoronderbreking, maar bovendien is aangevuld met een zelfgevoede sirene, die in werking treedt wanneer bv de deuren worden geopend (= omtrekbeveiliging) en wanneer er in het voertuig ...
Startonderbreking IM of IA2 (voorheen VV1 en VV2)
De meest voorkomende antidiefstalbeveiliging is de startonderbreker, die daadwerkelijk het starten belet. Enkele seconden na het uitzetten van uw motor wordt de startonderbreker automatisch geactiveerd. Hierdoor is uw voertuig altijd goed beschermd.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Inbrekers gebruiken steeds nieuwe manieren om in te breken in je auto. Ze hacken je digitale of contactloze autosleutel (keyless entry) en kunnen zo de deur van je auto openmaken zonder het portier te beschadigen. Het is dan lastig om bij je verzekeraar te bewijzen dat er is ingebroken.
Loos alarm
Het kan gebeuren dat de melder per ongeluk wordt geactiveerd door iets in de omgeving. Dit kan een willekeurig bewegend object zijn zoals een dier, bijvoorbeeld een huisdier, muis of insect/spin.
Een alarmsysteem werkt met sensoren. Wanneer bijvoorbeeld een raam of deur geopend wordt waar een sensor op gemonteerd is, kan er een alarm afgaan. Er bestaan verschillende soorten detectoren: Reed-contact schakelaars (ook wel magneetcontacten genoemd), deze detecteren bijvoorbeeld op deur of raam dat open gaat.
Toyota RAV4 neemt koppositie over
Werden er volgens het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) van 1 januari tot 18 mei 2022 exact 2.254 personenwagens gestolen, in diezelfde periode een jaar eerder waren dat er nog 1.915. Meest gestolen: Toyota RAV4.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit kijkt ook naar de regio waar de meeste auto's gestolen worden. In de regio Oost-Nederland wordt het vaakst een auto gestolen (1.327 keer). Pas daarna komen Rotterdam (1.252) en Amsterdam (1.122). Gelukkig worden auto's ook nog regelmatig teruggevonden.
AT voor personenwagens, met een onderscheid tussen: AT1: waarbij het voertuig niet meer kan starten nadat de motor volledig werd afgezet. AT2: waarbij de snelheid van het voertuig verminderd wordt en het voertuig niet meer kan starten nadat de motor volledig werd afgezet.
perimetrische detectie: probeert de dief via een deuropening, de motorkap of de koffer in te breken? Dat gaat het alarm loeien. volumetrische detectie: als er een volumeverandering in de wagen plaatsvindt, bijvoorbeeld als een steen door de ruit wordt gegooid, of een dief plaatsneemt, zal het alarm afgaan.
Een SCM klasse 5 alarm is een autoalarm gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat uw auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Een SCM klasse 5 alarm is het beste wat u kunt krijgen voor uw auto. Wanneer u kiest voor optimale veiligheid kunt u het beste kiezen voor een autoalarm klasse 5.