Ondertussen kun je kiezen uit blokkeren als je voortaan een automatische afschrijving niet meer wil, terugboeken (storneren) als het geld al is afgeschreven (tot 56 dagen terug), of weigeren als je wil dat we een ingeplande incasso niet afschrijven.
Onterechte automatische incasso
U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken. U kunt het bedrijf ook blokkeren. Het kan dan geen geld meer afschrijven van uw rekening.
Euro-incasso blokkeren
Blokkeert u een ontvanger, dan voeren we toekomstige incasso's van deze ontvanger niet meer uit. U kiest ervoor om een machtigingskenmerk te blokkeren als u een bepaalde dienst van een ontvanger wilt blokkeren. Zo blokkeert u alleen de incasso's die niet voldoen aan dit kenmerk.
Ga naar het Incasso overzicht. Selecteer de juiste Betaalrekening. Scroll naar beneden tot je bij het kopje 'Incassomachtigingen' bent. Klik hier op de incassant om de bestaande machtiging(en) weer te geven.
Als je bankrekening geblokkeerd is, kun je contact opnemen met de bank om te vragen wat de reden voor de blokkade is en wat je kunt doen om de blokkade op te heffen. In sommige gevallen is het voldoende om de oorzaak van de blokkade weg te nemen, bijvoorbeeld door een openstaande schuld af te lossen.
Vind je de Betaalpas terug dan kun je hem makkelijk via de app en Mijn ING zakelijk weer deblokkeren. Deblokkeren via de App: Ga naar 'Service' en klik op 'Je passen'.Kies 'Deblokkeer pas' en volg de stappen.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van je rekening afschrijven zodra het saldo op je rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Selectieve incassoblokkade Om incasso's van een bepaalde incassant te laten stoppen, kunt u uw machtiging intrekken bij de incassant.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Wil je niet langer dat er automatisch afgeschreven wordt door een incassant? Neem dan contact op met de organisatie die heeft geïncasseerd. Zij zijn de enige die de incasso daadwerkelijk kunnen stopzetten.
Als sprake is van ongebruikelijke omvang van geldstromen, moet een bank volgens de rechtbank ingrijpen door een bankrekening te blokkeren, om zo schade bij derden te voorkomen. Als de bank dat niet doet, is de bank aansprakelijk.
De rechter kan u veroordelen tot het betalen van uw schuld plus alle kosten. De schuldeiser kan met het vonnis van de rechter een gerechtsdeurwaarder inschakelen. Zo kan hij u dwingen om te betalen. De gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op een deel van uw inkomen of uitkering.
De verjaringstermijn voor incasso verschilt afhankelijk van het soort schuld. Over het algemeen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar voor de meeste vorderingen, zoals facturen, leningen of niet-betaalde rekeningen.
Automatische incasso stopzetten, blokkeren of deblokkeren
Vul 'm in, plaats je handtekening en stuur 'm daarna naar het bedrijf dat incasseert. Een incasso blokkeer en deblokkeer je makkelijk via Internet Bankieren.
In behandeling of afgekeurd
Als het rekeningnummer en/of de naam onjuist zijn, dan staat de overboeking bij 'Afgekeurd'. Als je geld overmaakt zonder voldoende saldo, staat de overboeking bij 'In behandeling'.
Je inloggegevens van Mijn ING zijn geblokkeerd
We blokkeren de toegang tot Mijn ING dan voor 3 uur. Na deze 3 uur kun je weer gewoon gebruik maken van Mijn ING zoals je gewend bent.
Je kunt je pas zelf weer deblokkeren of vervangen via de ING-app of Mijn ING. Als de ING Alarmlijn je pas geblokkeerd heeft is er vaak ook al een nieuwe voor je aangevraagd. Zo niet, dan kun je dit ook zelf doen via de ING-app en Mijn ING.
Banken blokkeren de rekening van een klant wanneer ze zien dat er crimineel geld via die rekening wordt doorgesluisd. Vaak is dat omdat de rekeninghouder een oplichter heeft geholpen geld van een slachtoffer te innen. Die rekeninghouder is zich daarvan niet altijd bewust. De rekeninghouder is een 'geldezel' geworden.
Een geblokkeerde spaarrekening is een specifieke vorm van spaarrekening waarbij het geld voor een vastgestelde periode wordt vastgezet en niet zonder boete of voorwaarden kan worden opgenomen. Dit type spaarrekening wordt ook wel een depositorekening of termijnrekening genoemd.