ICE is een in 2005 gestart initiatief om bezitters van een mobiele telefoon ertoe te bewegen telefoonnummers in het telefoonboek van hun telefoontoestel onder de naam ICE op te slaan, die hulpverleners direct kunnen bellen als de eigenaar in een ongeluk betrokken raakt.
ICE-contact bellen via een Android-telefoon
Veeg over het scherm en druk op 'Noodgeval'. Druk op 'Noodinformatie'. Druk op het ICE-contact om deze te bellen vanuit het vergrendelscherm.
ICE is de internationale afkorting voor: In Case of Emergency. Door deze afkorting voor de naam van partner/familie in je mobiele telefoon te zetten weten hulpverleners wie ze moeten bellen als je daar zelf niet toe in staat bent.
Bellen op iPhone 8 of nieuwer: Houd de zijknop en één van de volumeknoppen ingedrukt tot de schuifknop 'SOS-noodmelding' verschijnt. Versleep de schuifknop 'SOS-noodmelding' om de hulpdiensten te bellen.
U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.
Op telefoons die de update naar Android 12 hebben gehad, bestaat het risico dat je op een keer per ongeluk de hulpdiensten zal bellen. Met het uitrollen van de update staat op telefoons van sommige Android-merken de zogenaamde SOS-functie aan.
Niemand zit erop te wachten, maar in een noodsituatie kan een telefoontje of sms-bericht je leven redden. Met de SOS-functie verstuur je met drie keer snel drukken op de aan-uitknop een noodbericht naar de hulpdiensten of vooraf ingesteld contactpersonen.
Als de iPhone vergrendeld is, gaat u naar het toegangsscherm en tikt u op 'Noodgeval' > 'Medische ID'. Als de iPhone niet vergrendeld is, opent u de Gezondheid-app en tikt u op het tabblad 'Medische ID'.
Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als uw kind met uw (oude) mobiel speelt.
Je belt het alarmnummer 112 alleen in een spoedeisende of levensbedreigende situatie. Bijvoorbeeld als dringend medische hulp nodig is. Bij brand. Of als je getuige bent van een misdrijf.
eCall staat voor Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto's neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale. En geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door.
Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade. Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Alleen door specifiek persoon gebeld worden. Ingestelde alarmen gaan wel gewoon af als de telefoon op 'niet storen' staat. Wie ook altijd bereikbaar wil zijn voor specifieke personen, bijvoorbeeld de partner of kinderen, moet dat apart aangeven.
Je kunt alleen niet bellen, gebeld worden, of internetten via het mobiele telefoonnetwerk (databundel).
Het verschil tussen stil en niet storen is subtieler. Beide dempen smartphone-geluiden, maar terwijl stil een 'algemene' instelling is die geldt voor elke functie van het toestel, kunt u met Niet storen uitzonderingen instellen.
Misbruik is strafbaar
Zonder noodzaak opzettelijk gebruik maken van een alarmnummer is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 142 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht. Maximale straf drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van 8100 euro.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.