Homogeen: de doelgroep moet niet teveel van elkaar verschillen, maar moet voldoende homogeen zijn. Bereikbaar: je moet de groep wel kunnen bereiken. Meetbaar: wanneer je meerder doelgroepen maakt, moet het meetbaar zijn welke groep het beste werkt.
Segmenteren is het op basis van criteria indelen van de markt in groepen klanten die min of meer gelijke behoe en hebben en hetzelfde koopgedrag vertonen. Dit noemen we een homogene groep.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Levensstijl is een intrapersoonlijke factor in de verklaring van het consumentengedrag en kan gemeten worden door te kijken naar de wijze waarop mensen hun geld en hun tijd besteden. Toch wordt ook hierbij kritiek geleverd op de meetbaarheid.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Bij demografische segmentatie deel je de bevolking op in groepen naar leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, gezinslevenscyclus, inkomen, beroep, religie, ras en/of nationaliteit. Geografische segmentatie is de verdeling van de bevolking op basis van geografische eenheden zoals landen, regio's, steden, wijken, buurten.
Geografisch: hier wordt gesegmenteerd op geografische gegevens zoals land, plaats, postcode of gemeente. Demografisch: de segmentatie vindt plaats naar kenmerken die aan een persoon zijn gebonden zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsgrootte, religie en land van herkomst.
Zo worden 'doelgroeptypen' (waaronder vergelijkbare, aangepaste, in-market- en affiniteitsdoelgroepen) nu 'doelgroepsegmenten' genoemd en is 'remarketing' nu 'uw gegevens'. Meer informatie over de updates van termen en woordgroepen in doelgroepen.
Een Marktsegment is een deel van de totale markt. Binnen een segment bevinden zich consumenten die tot een specifieke groep behoren. Er zijn diverse criteria die gedefinieerd kunnen worden om een segmentatie van de markt aan te duiden, die ook weer voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden.
Marktsegmentatie (of market segmentation in het Engels) is het proces waarbij een bredere populatie of doelmarkt wordt onderverdeeld in subgroepen van consumenten op basis van bepaalde gemeenschappelijke factoren. Denk aan demografische gegevens (leeftijd, geslacht, enz.), geografische locatie, attitudes en gedrag.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Waarom een doelgroep bepalen? Het bepalen van jouw doelgroep maakt dat je scherpte krijgt in jouw bedrijf. Het zorgt er ook voor dat je je klanten leert kennen waardoor je je product continu kunt blijven verbeteren en aanpassen.
Klantsegmentatie houdt in dat de klanten worden opgesplitst in relevante groepen voor de verschillende marketingdoeleinden. Klanten kunnen geordend worden op basis van leeftijd, interesses, houding, uitgavenpatroon, locatie et cetera.
psychografische kenmerken:
Deze kenmerken hebben te maken met attitudes (houding ten opzichte van iets), opinies in het algemeen, waar jouw doelgroep voor staat en dergelijke.
Waarom segmenteren van de markt? Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix. Teneinde een effectieve invulling hieraan te geven dienen segmenten geïdentificeerd te worden. Hierdoor kunnen verschillende groepen klanten op een effectieve manier benaderd worden .
Segmenteren betekent het opsplitsen van gegevens, een markt of klanten in afzonderlijke delen. Als onderdeel van een marketinganalyse kan een markt middels een marktsegmentatie worden gesegmenteerd in verschillende doelgroepen, niches of werkgebieden.