Het Hollands ventiel, ook wel Dunlop ventiel genoemd, wordt vaak gebruikt op stadsfietsen en e-bikes. Dit type ventiel is eenvoudig in gebruik en ideaal voor lage tot middelhoge druk banden. Volg deze stappen om je band op te pompen: Rol je wiel met het ventiel naar beneden.
Een Hollands ventiel op je fiets
Deze is al erg oud en waarschijnlijk ben je wel bekend met dit ventiel. Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Het Presta-ventiel, ook bekend als het Frans ventiel, wordt vaak gebruikt op racefietsen en high-performance fietsen. Het is dunner en lichter dan het Schrader-ventiel en heeft een schroefbare dop die je los moet draaien voordat je de band kunt oppompen.
Je kunt een band met een Hollands ventiel oppompen met een gewone fietspomp.
Lekke band: Een scherp voorwerp kan een lek veroorzaken, waardoor lucht ontsnapt tijdens het pompen. Beschadigd ventiel: Een defect ventiel kan luchtverlies veroorzaken en het oppompen bemoeilijken. Verkeerd verloopnippel: Het gebruik van een onjuiste nippel kan voorkomen dat de band goed wordt opgepompt.
De ventieldraden voor Presta-ventielen volgen de ISO 4570-norm. De externe draden aan de punt van zowel "geschroefde" als "ongeschroefde" Presta-ventielen zijn 5V2 (#12-24TPI) , wat neerkomt op 5,2×1,058 mm, dezelfde draadmaat als de punt van een Dunlop-ventiel.
Het Franse ventiel biedt nauwkeurige controle over de bandenspanning en is ontworpen voor hogere druk. Voordelen van het Franse ventiel zijn onder andere: Geschikt voor hogere druk, wat ideaal is voor racefietsen.Slank ontwerp dat minder ruimte inneemt in de velg.
Beschrijving. Deze handige kleine fietspomp neem je gemakkelijk overal mee naartoe. Zo kun je waar dan ook in een handomdraai jouw fietsband oppompen!
Schrader: Breder dan een Presta-ventiel. Heeft meestal over de gehele lengte dezelfde omtrek. Vaak omwikkeld met rubber. De buitenwand heeft schroefdraad om een ventieldopje of kop van een pomp mee vast te draaien.
Sommige Franse ventielen kun je zelf vervangen - in dat geval heeft het schroefje dat je los draait om de band op te pompen twee platte zijkanten. Het autoventiel, ook wel Schraderventiel, is dik en oogt een tikje lomp. Zit op sommige mountainbikebanden en op autobanden en scooters.
De beste fietspomp uit het onderzoek is de R2B Fietspomp. Deze fietspomp is passend voor fietsbanden met verschillende ventielen zoals een Presta en Schrader ventiel. Met de analoge drukmeter kun je gemakkelijk zien wat de bandenspanning of luchtdruk in de band is.
Je fietsbanden te hard oppompen brengt ook zijn problemen met zich mee. Als een band te hard is opgepompt, voel je de oneffenheden onderweg des te beter. Dat betekent een stuk minder rijcomfort. Met iets minder lucht werken de banden beter als schokbreker.
De drie meest voorkomende soorten fietsventielen. Er zijn relatief veel soorten fietsventielen, maar het is wel zo dat bepaalde varianten veel vaker voorkomen dan andere soorten. Kijken we naar de meest voorkomende fietsventielen, dan zien we het Presta ventiel, het Schrader ventiel en het Dunlop ventiel.
Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening.Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar. Let op!: de maximale bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band.
Dat is heel simpel, gebruik voor het Hollands en Frans ventiel het kleine gaatje en voor het auto ventiel het grote gaatje. Heb je een fietspomp met een klip? Zet deze dan vast door deze omhoog te drukken. Nu kun je beginnen met pompen tot de banden de gewenste hardheid heeft bereikt.
Stella Elektrische Fietspomp
Met deze handige pomp heb je altijd de juiste druk bij de hand. De Stella pomp wordt geleverd met handige hulpstukken die je kunt gebruiken voor elk type ventiel.
Dat ZIJN de werkelijke specificatiedraden van de "Schrader-klep", MAAR... De meest voorkomende buitendraad is 0,302 inch (7,7 mm) bij 32 draden per inch , ja, een hele 3 duizendste in DIAMETER, en wordt als acceptabel beschouwd als gereedschapsvervanger voor het werken met deze draad in de meeste industrieën.
Presta-ventielen zijn verkrijgbaar in verschillende ventiellengtes, meestal van 48 mm tot 80 mm, terwijl Schrader-ventielen over het algemeen beperkt zijn tot één standaard ventiellengte.
De meest voorkomende FG-draden zijn:
FG 2-56 (voor fietsspaken) FG 2,3-56 (voor fietsspaken)
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Te hoge bandenspanning
Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
Ventielen van banden kunnen lekken doordat er vuil in de band komt , waardoor er een kleine opening ontstaat waardoor lucht kan ontsnappen of doordat de ventielen fysiek beschadigd raken.