Wat is een helpend gesprek? Je helpt een cliënt door het vaststellen van het probleem en daarbij een advies te geven.
Communiceren met anderen helpt vaak om onze gedachten te ordenen. In het gesprek met de ander zoek je samen naar validatie van je gevoelens en mogelijke oplossingen of in ieder geval een manier om verder te gaan. Als je gevraagd wordt om te helpen met nadenken, dan ligt het voor de hand om oplossingen aan te dragen.
Het is concreet het verschil ervaren van 'tegen' en 'met' elkaar praten. Zo'n gesprek is helpend maar het is nodig om enkele basisregels te respecteren: maak er tijd en ruimte voor, ga samen aan tafel of in de zetel zitten, luister met een open ongedwongen houding, luister ook met je ogen, kijk elkaar aan.
In de zorg gebruik je verschillende soorten gesprekken. Soms moet je een advies- of slechtnieuwsgesprek voeren met een patiënt en/of de naasten.Maar je kunt ook zelf een functionerings- of beoordelingsgesprek of overleg met collega´s hebben. De technieken die je hiervoor inzet zijn hetzelfde.
Voor een goed gesprek is het belangrijk dat je de boodschap van de ander zo ontvangt en opvat zoals die ander dat ook bedoeld heeft. Je 'verstaat' en begrijpt elkaar dan echt en er is goed contact. Maar je kunt signalen uit de boodschap ook anders invullen of verkeerd opvatten dan ze bedoeld zijn.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Stel in het gesprek open en belangstellende vragen, zodat u te weten komt waar het signaal vandaan komt. Vraag de cliënt bijvoorbeeld wat hij of zij ermee bedoelt. Of hij/ zij nadere uitleg kan geven. En hoe anderen in de omgeving op zijn of haar uitspraak reageren.
In een perfect gesprek luisteren mensen echt, tonen ze respect, zijn ze open, vermijden ze onderbrekingen, letten ze op non-verbale signalen, tonen ze empathie en bespreken ze meningsverschillen op een respectvolle manier.
Bij het communiceren met een zorgvrager is het belangrijk om het contact zo effectief mogelijk te laten verlopen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk te laten zien dat je echt naar hem of haar luistert door de tijd te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door te herhalen wat de zorgvrager heeft gezegd of door te vragen.
In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Gebruik LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen
Actief luisteren betekent ook dat je de ander laat weten dát je luistert en daarmee geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Door samen te vatten help je de ander om zijn gedachten te ordenen.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
Een gesprek heeft meestal een bepaald doel. Een gesprek kan ook meer dan één doel hebben. Het doel van een gesprek kan bijvoorbeeld informeren zijn. Wanneer het doel van een gesprek informeren is, probeer je iemand informatie te geven of probeer je informatie van iemand te krijgen.
Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen; in geval van één persoon spreekt men van een monoloog of een toespraak.
Het Zorggesprek heeft als doel medewerkers te ontzorgen en te helpen om fit en inzetbaar te blijven. Het past uitstekend in de Wet Verbetering Poortwachter. In tegenstelling tot preventieve gesprekken is er (nog) geen hulpverlening nodig. Een duwtje in de goede richting is voldoende.