Het is je misschien opgevallen dat bij sommige trends een #-teken voor het woord of de zin staat. Dit noemen we een hashtag. Deze worden specifiek aan Tweets toegevoegd zodat iedereen kan zien dat ze betrekking hebben op een bepaald onderwerp. Zo kunnen mensen het gesprek volgen door op het onderwerp te zoeken.
Een hashtag, aangeduid met het teken #, wordt gebruikt om trefwoorden of onderwerpen op Twitter te indexeren. Deze functie is gemaakt op Twitter en stelt mensen in staat om onderwerpen waarin zij zijn geïnteresseerd op eenvoudige wijze te volgen.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Hashtags gebruikt men tot de dag van vandaag nog steeds voor grote nieuwsgebeurtenissen. Maar inmiddels is de hashtag veel meer dan dat. Het is een manier geworden om social media berichten te labelen en te categoriseren, en zelfs om er extra lading aan te geven, zoals we ook doen met emoticons.
Hashtag staat voor een woord of combinatie van woorden zonder spaties met een # teken ervoor. Dus #hashtag om maar een voorbeeld te noemen. Het zijn herkenbare termen die met name op social media platformen vaak worden gebruikt.
Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp.
Waar plaats je hashtags? Hoewel het voor het bereik van je posts niet lijkt uit te maken waar je je hashtags plaatst, is het gebruikelijk om hashtags onderaan je bericht te plaatsen en dus niet in de lopende tekst. Dit kan dus zowel naast elkaar of onder elkaar.
TIP 3: Hoeveel hashtags kan ik maximaal gebruiken? Je mag maar liefst 30 hashtags per foto op Instagram gebruiken, wat je natuurlijk kunt combineren met je normale tekst, een leuke bijzin onder de foto.
Hoe kan ik zien hoeveel tweets een hashtag heeft? De beste manier om de populariteit van een bepaalde hashtag te meten is het gebruik van een effectieve social media monitoring tool zoals Awario.
TIP 2 | Groter is niet beter
Grote hashtags (>500k) zijn (nog) niet relevant voor je. Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kleine hashtags en meer grote hashtags je kunt gebruiken. Stel je voor dat je een hashtag van > 1 miljoen gebruikt, je verdrinkt dan als het ware in deze hashtag emmer.
Tik op het Retweet-icoon .Tik in het pop-upvenster op Retweeten.Vervolgens wordt de Tweet als een Retweet gedeeld met al je volgers. Tik in het pop-upvenster op Retweeten.
Op de meeste platformen kun je meerdere hashtags toevoegen aan je bericht: Instagram: maximaal 30. Twitter: zoveel als je in 280 tekens kwijt kunt. LinkedIn: onbeperkt.
Aantal hashtags: Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken, maar zorg ervoor dat je dit niet doet. Je wordt er niet op afgerekend, maar je moet je afvragen of je 30 relevante hashtags kunt bedenken. Houd het eerder tussen de 5 – 15 hashtags. Je wilt je volgers namelijk niet spammen met hashtags.
Het #-teken op zichzelf is natuurlijk veel ouder dan 15 jaar, maar het was Twitter-programmeur Chris Messina die op 23 augustus 2007 op het idee kwam het beroemde #-teken te gebruiken voor het groeperen van onderwerpen. Zo zouden deze makkelijker terug te vinden zijn.
De eerste stap: het ontdekken en verzamelen van nieuwe hashtags die mogelijk bij jouw bedrijf of product passen. Schrijf woorden op die met jouw bedrijf te maken hebben, kijk welke hashtags concurrenten gebruiken en onderzoek welke taal jouw doelgroep gebruikt in hun communicatie over jouw merk, product of dienst.
Op Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn zijn hashtags altijd al belangrijk geweest en dit zijn ze nog steeds. Zorg ervoor dat jouw hashtags alleen te binden zijn aan jouw posts en gebruik trefwoorden waar mensen met dezelfde interesses op zouden kunnen zoeken.
Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
Hoe werkt het? Door een hashtag voor een woord te plaatsen, wordt een woord klikbaar. Wanneer je klikt op deze hashtag krijg je een lijst met statusupdates met dezelfde hashtag. Deze content wordt, net als in het nieuwsoverzicht, gefilterd.