Er is sprake van harde franchise als de formule grote invloed heeft op allerlei zaken, zoals assortiment, uitstraling, prijsbeleid enz. Men noemt dit ook wel 'full (service) franchise'. De mate van vrijheid hangt sterk af van de hardheid van de formule die gehanteerd wordt.
Bij een soft franchise formule zijn de regels niet erg streng en staan de franchisenemers redelijk vrij om hun eigen onderneming te leiden. Natuurlijk moeten ze zich wel aan een aantal regels houden, maar aspecten zoals reclame, marketing, inkoop en voorraad zijn over het algemeen niet vastgelegd.
Wat is een franchise? Een franchise is een samenwerking tussen een zelfstandig ondernemer en de eigenaar van een keten. U sluit een contract met een franchisegever om een zaak te mogen starten volgens een bepaalde franchiseformule. Naast horeca en supermarkten, komt franchisen steeds meer voor in andere branches.
Primera is met 519 franchisevestigingen de grootste franchiseformule van Nederland.
Om een nieuwe McDonald's vestiging te kunnen financieren heeft u als ondernemer al snel een vermogen nodig van 1 miljoen euro. Hiermee wordt de opbouw, de voorraad, de training en apparatuur gefinancierd.
Een franchiseonderneming is vaak te herkennen aan de handelsnaam en het logo. De formule bevat een aantal vastgestelde voorwaarden waar iedere franchisenemer aan moet voldoen.
Volgens de NatWest Franchise Survey van de British Franchise Association (bfa) van 2018 meldde 93% van de franchisenemers winstgevendheid, terwijl minder dan 1% van de franchisegevers de deuren sloot vanwege een commerciële mislukking.
Als Franchisenemer mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 42.200 €. Het gemiddelde loonbereik als Franchisenemer ligt tussen 34.600 € en 50.900 €.
Doordat een franchiseformule meerdere vestigingen heeft is het mogelijk schaalvoordelen te realiseren. Een voorbeeld hiervan is inkoopkorting bij een aangewezen groothandel of leverancier. De voordelen die franchise biedt ondersteunen de ondernemer niet alleen bij de opstart en het groeien van de vestiging.
Bekende voorbeelden van franchisegevers zijn Hema, Albert Heijn, Jumbo en Subway. Franchisenemers openen een winkel waarin ze het concept van een van deze merken overnemen. Ondernemers die besluiten te franchisen moeten beseffen dat zij een stukje van hun vrijheid van handelen inleveren.
Een van de bekendste voorbeelden van franchisebedrijven is McDonald's. Waar franchise eerst draaide om horeca en supermarkten, zie je het nu ook in andere branches. Denk aan zorg, uitzendbureaus, sportscholen, kinderopvang en woonwinkels. Franchisegevers willen hun formule zo aantrekkelijk mogelijk aanbieden.
De Europese Erecode Franchising heeft een aantal plichten vastgesteld waar u als franchisegever zich aan dient te houden: Uw onderneming moet gedurende een redelijk termijn succesvol zijn (geweest). Mocht u een concept hebben dat u wilt uitzetten in franchise dan zal deze in een pilotvestiging bewezen moeten worden.
Wist je dat startende franchiseondernemers fors minder kans hebben om failliet te gaan dan ondernemers die volledig zelfstandig beginnen? Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt 5% van nieuwe ondernemers de optie om te franchisen te overwegen.
Schaalvoordelen: Het gebruik van franchise stelt je als franchisegever in staat om schaalvoordelen te realiseren. Met een groter aantal vestigingen kun je profiteren van inkoopkracht, lagere kosten per eenheid, efficiëntere operaties en mogelijk zelfs meer invloed in de markt.
Franchise beginnen
Wanneer het bij je past om een bedrijf te starten binnen een vaste formule, kun je zelf een franchise starten. De voorwaarden en kosten zijn per franchisegever verschillend. Je moet altijd vergoedingen betalen, zoals een entreefee en een franchisefee (percentage van je omzet).
De franchise is het deel van het schadebedrag dat u zelf betaalt.
Om Albert Heijn als merk te gebruiken, betaal je een franchisefee. Dit is een percentage van de omzet van je winkel. In ruil voor de franchisefee geniet je van de Albert Heijn communicatie en marketingactiviteiten en de ontwikkeling van de winkelformule.
De Kentucky Fried Chicken franchise behoort tot één van de meest bekende franchise fastfood ketens ter wereld met meer dan 23.000 vestigingen wereldwijd. In 1972 opende KFC voor het eerst haar deuren in Nederland. Dit was in Rotterdam aan de Bergweg.