Groen in organisaties staat voor idealen en groepsgevoel. Groen is de sociale drive. In groene organisaties spreken medewerkers met elkaar over hun gevoelens. Communicatie staat centraal bij groen, hetgeen niet betekent dat communicatieafdelingen van crisisbeheersingsorganisaties ook hoog groen zijn.
Bij blauwe organisaties wordt het eerst gedacht aan de politie, gemeenteambtenaren en rijksambtenaren, maar ook bij de brandweer staat alles beschreven en is er voor iedere handeling een draaiboek. De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) heeft ook veel blauw.
Paars in de organisatie
Het groepsgevoel gaat ver. Hiërarchie houdt bij paars geen verband met macht, maar geborgenheid en veiligheid. Organisaties met een veel paars verklaren gebeurtenissen graag door ze te vergelijken met ervaringen uit het verleden. Dit verklaart het conservatisme.
De Koninklijke Marine (KM) is een Nederlands krijgsmachtdeel, naast de Koninklijke Landmacht (KL), de Koninklijke Luchtmacht (KLu) en de Koninklijke Marechaussee (KMar). Het is het oudste krijgsmachtdeel van Nederland en haar motto luidt: wereldwijd veiligheid op en vanuit zee.
Door primaire kleuren te mengen ontstaan secundaire kleuren
Wanneer twee primaire kleuren worden gecombineerd, produceren zij de zogenaamde secundaire kleuren. Zo geeft menging van rood en blauw violet; geel en rood geeft oranje; blauw en geel geeft groen; rood en blauw geeft violet.
De vijf verschillende kleuren staan voor wijze waarop veranderingen worden ervaren en de favoriete manier waarin men in de veranderingen deelneemt. De vijf kleuren kunnen worden gerelateerd aan theorieën van andere onderzoekers.
Het kleurendenken helpt u bewust te worden van uw eigen denkbeelden over veranderen en het biedt handvatten om opvattingen van anderen te herkennen en daarover met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast kan het organisaties helpen een bewuste en passende aanpak te kiezen om verandering succesvol te realiseren.
Blauwdrukdenken streeft naar het zorgvuldig omschrijven en definiëren van de uitkomst of het resultaat. De weg daar naartoe (wat er moet gebeuren om er te komen) wordt zoveel mogelijk volgens rationele argumenten beredeneerd en gepland. Blauwdrukdenken streeft naar een maximale voorspelbaarheid van de uitkomst.
De kleuren van de DISC test
De vier dimensies zijn verdeeld in de volgende vier kleuren. Dominant is vurig rood, invloed is stralend geel, stabiel is zacht groen en consciëntieus is helder blauw. Als je helder blauw bent ben je introvert, precies, voorzichtig en gedisciplineerd.
Het kleurenmodel van De Caluwé en Vermaak staat voor veranderen met behulp van 5 kleuren. In het kleurenmodel hanteren De Caluwé en Vermaak 5 manieren van denken die sterk verschillen. Elke manier van denken heeft een kleur gekregen, in dit kleurenmodel hanteert men: wit, groen, rood, blauw en geel.
Wetenschap: Wat is kleurenpsychologie? Kleurenpsychologie onderzoekt of en hoe sterk kleuren onze gedachten en gevoelens beïnvloeden. Daarachter zitten voorkeuren, associaties, maar ook culturele en historische betekenissen. Mensen hebben altijd de symboliek van kleuren gebruikt om macht of gevoelens uit te drukken.
Wat is kleur? Kleur is de interpretatie van je hersenen van de signalen die je ogen afgeven wanneer er licht binnenkomt. Daarom zie je ook geen kleuren als het donker is. In feite kunnen we alleen rood, groen en blauw licht detecteren met de staafjes en kegeltjes in onze ogen.
Zwart is de donkerste kleur maar is geen kleurtint. Zwart en wit geven gemengd een grijze tint. Hoe meer wit er wordt toegevoegd hoe lichter het grijs wordt. Wil je een ander grijs dan de menging zwart/wit, ga dan spelen met je grijs door er een paar druppeltjes rood, blauw, geel of groen aan toe te voegen.
Als je zelf zandkleur wilt mengen, kan dat met bruin en wit. Heb je geen bruin, gebruik dan: beetje rood, beetje groen, geel en wit. Heb je ook geen groen, gebruik dan: klein beetje blauw, beetje rood, iets meer geel en wit.
-Meng geel bij rood om een feller/oranje-achtig rood te krijgen. -Meng geel bij oranje om een lichter/feller oranje te krijgen. -Meng geel bij groen om een lichter/feller groen te krijgen. -Om groen donkerder te maken, meng blauw erbij.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Positieve kleur: geel
Een kleur die door mensen als zeer positief en energiek ervaart wordt is de kleur geel. Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. De kleur wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, geluk en straal vriendelijkheid uit.
Angel: Waar probleem van afkomstig is en wat het in stand houdt. Kiem: mogelijk aangrijpingspunt voor vernieuwing.
In de machtsstrategie definieert het topmanagement de doelstellingen en stuurt zij de verandering. Het geven van een opdracht voor een reorganisatie is een voorbeeld van een machtsstrategie. Vaak gaat het om resultaatverbetering en kostenreductie.
Een veranderstrategie is de manier waarop een organisatie een bepaalde verandering aanpakt. Het is een vooropgesteld mechanisme om ervoor te zorgen dat eventuele negatieve neveneffecten die ingrijpende veranderingen met zich meebrengen geminimaliseerd worden en te profiteren van de transformatie.
Een kleurenprofiel
Je oorspronkelijke kwaliteiten komen naar boven, hetgeen waar je van nature goed in bent. Dankzij dit inzicht kun je er bewuster mee omgaan, in beweging komen, verantwoordelijkheid nemen en krachtige keuzes maken.
In het interventiewiel geeft hij vervolgens aan welke sturinginstrumenten bij welke aspecten kunnen worden ingezet om verandersucces te realiseren. Daarbij wordt aangegeven welke activiteiten (interventies) daarbij horen op persoonsniveau, op groepsniveau en op het niveau van de organisatie als geheel.