Maak de SWOT-analyse met een team deelnemers van verschillende disciplines. Betrek ook buitenstaanders, om tunnelvisie te voorkomen. Benoem maximaal drie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.Kies de punten die voor je klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn.
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
Voorbeeld sterktes (strengths) bij een SWOT analyse
Je gaat dus kijken waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrenten. Een SWOT analyse voorbeeld van sterktes zou kunnen zijn: Gepatenteerde innovaties. Een hele sterke verkoopafdeling.
Wat is een SWOT-analyse? De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen?zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren?kansen: waar liggen jouw kansen?
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
Met een persoonlijke SWOT-analyse brengt u in beeld waar u goed in bent en wat u kunt verbeteren. Maar het laat ook zien waar uw kansen en bedreigingen liggen op de arbeidsmarkt. Deze informatie kunt u goed gebruiken als u op zoek bent naar een nieuwe baan.
Een SWOT analyse maak je als onderdeel van deze strategische planning. De operationele uitwerking naar een marketingplan die daaruit volgt, beslaat een periode van één tot drie jaar. In de praktijk wordt de SWOT vaak in een operationeel marketingplan uitgevoerd, maar daar hoort de SWOT analyse eigenlijk niet thuis.
Wat zijn sterke en zwakke punten? Sterke punten zijn eigenschappen, vaardigheden of karaktertrekken waar je goed in bent en in uitblinkt. Hiermee onderscheid je jezelf positief van anderen. Zwakke punten zijn eigenschappen of gebieden waar je minder goed in bent of die je moeilijk vindt.
Voor een sterkte-zwakteanalyse maak je een overzicht van je sterke en je zwakke punten .Daarnaast som je de belangrijkste kansen op en besteed je aandacht aan de zaken die jou kunnen belemmeren in het behalen van je doel.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden.De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
SWOT-analyse vs Confrontatiematrix; In de SWOT-analyse worden de huidige sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart gebracht. Zorg ervoor dat een zwakte, bijvoorbeeld een hoog ziekteverzuim, niet als kans wordt neergezet. In de confrontatiematrix worden zwakke punten mogelijk omgezet in kansen.
Kansen en bedreigingen zijn externe factoren en komen uit de omgeving van je bedrijf. Bij een externe analyse ga je bijvoorbeeld kijken naar de branche of de markt. Sterke en zwakke punten zijn meestal gericht op de huidige situatie, kansen en bedreigingen vooral op de toekomst.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)