Een van de makkelijkste manieren om je sollicitatiebrief mee te beginnen is door te zeggen waar je de vacature bent tegengekomen. “Ik vond de vacature via LinkedIn en dacht direct: deze baan is mij op het lijf geschreven. In deze brief leg ik graag uit wat mij een geschikte kandidaat maakt.”
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Onbekende geadresseerde
Het kan gebeuren dat je de naam online niet kan vinden en dat zelfs na een belletje het niet duidelijk is voor wie de sollicitatiebrief is. Houd het dan simpelweg bij de volgende varianten: Geachte heer, geachte mevrouw. Geachte heer, mevrouw.
Maak duidelijk waarom je juist deze werkgever hebt gekozen. Vertel waarom deze vacature bij jou past. Geef in je eigen motivatiebrief concrete en persoonlijke voorbeelden. Verwijs naar je cv voor je opleiding en uitgebreide werkervaring.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je 'in het echt' zou doen?
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
Een goede openingszin bevat een vleugje mysterie. Als de zin vragen oproept door een woord of naam die om nadere uitleg schreeuwt, dwing je de lezer bijna om ook de tweede zin te lezen. Journalisten en tekstschrijvers maken veel gebruik van deze techniek.
Openingszin
Begin met en goede openingszin die direct aanspreekt en waar de lezer zich in herkent. Een die je lezer nieuwsgierig maakt om verder te lezen dan alleen de inleiding van je vacature. Met de eerste paar regels van je tekst moet je direct indruk maken. Anders haakt je lezer af.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Voor banen met een direct sollicitatieproces (bijvoorbeeld door een e-mail) is in 64% van de gevallen een motivatiebrief toch verplicht. Voor vacatures met een geautomatiseerd sollicitatieproces (bijvoorbeeld op de eigen werkenbij-site) is ook nog steeds in 61% van de gevallen een brief verplicht.
Beste wordt gecombineerd met een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord. In de praktijk wordt Beste vaak zelfstandig als aanhef gebruikt, maar niet iedereen wordt graag op die manier aangeschreven. Het is daarom aan te raden om Beste altijd te laten volgen door een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Je doel wordt duidelijk door de doelgroep te omschrijven, door vast te stellen of je het publiek wilt informeren, instrueren, overtuigen of activeren en door te specificeren wat je de toehoorders precies wilt meegeven. Als je dat laatste deel uitwerkt, heb je ook de boodschap van je presentatie te pakken.