Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Nettowinstmarge. De nettowinstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, inclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in een percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
(brutowinst / netto omzet) * 100% = (netto omzet – inkoopwaarde omzet) / netto omzet * 100%. Hoe hoger de brutomarge, hoe meer waarde de onderneming aan haar producten toevoegt. Anders geformuleerd: hoe hoger de brutomarge, hoe meer er overblijft om interne kosten te financieren en winst te realiseren.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Winstmarge is een percentage en is dus een bedrag t.o.v. een ander bedrag. Bijvoorbeeld € 50 t.o.v. € 200 = 50 /200 = 25%. Bij winstmarge kan dat andere bedrag de inkoopprijs of de verkoopprijs zijn. En dat maakt een verschil.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P of GO) en de kostprijs (GTK).
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
De meest basale definitie van winst is 'netto-omzet minus de (operationele) kosten'. Dit wordt ook wel de brutowinst genoemd. De brutowinst is de omzet min je directe kosten. Als je de operationele kosten niet in de hand hebt, kan de netto-omzet groeien, terwijl de brutowinst omlaag gaat.
Het loon van een restauranteigenaar: 2.500 euro netto.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent moet overhouden. Dat is dan de brutowinst, daar moeten nog de kosten voor personeel en de vaste lasten (zoals huur van het pand) vanaf. De hoge marges gelden niet alleen voor wijn.
De winstmarge is het geld dat wordt verdiend met een verkoop minus de directe kosten van een verkoop en de brutomarge is de winst uitgedrukt in een percentage van de omzet.
Een goede omzet draaien laat zien dat je je product/dienst en markt goed op elkaar weet af te stemmen. Dat er vraag is naar je aanbod. Dat er cashflow in het bedrijf aanwezig is. Omzet, zelfs al zijn de kosten hoog/hoger, kan er nog altijd voor zorgen dat een bedrijf groeit.
Winkels in mode en accessoires zijn wereldwijd de meest winstgevende retailers. Hun nettowinstmarge bedraagt gemiddeld 6,2 procent, blijkt uit onderzoek van Deloitte voor zijn rapport Global Powers of Retailing 2018.
De marge van een product is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs).
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.