De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Kwaliteiten zijn de unieke en persoonlijke eigenschappen die bij mensen horen. Bescheidenheid is bijvoorbeeld een kwaliteit, daadkracht en zelfstandigheid zijn dat ook. Kwaliteiten en karaktereigenschappen zijn vaak verbonden met een bepaald type persoonlijkheid.
Kwaliteit heeft kenmerken als: beheerbaarheid, beveiliging, bruikbaarheid, continuïteit, controleerbaarheid, duurzaamheid, functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, herbruikbaarheid, inpasbaarheid, onderhoudbaarheid, prestatie, portabiliteit, testbaarheid, zuinigheid.
Voor het bepalen van de gewenste kwaliteit zijn er 3 soorten kwaliteitsomschrijvingen te herkennen: De kwaliteit die moet worden gehaald = dit is de minimale kwaliteit. De Kwaliteit die hoort = het niveau waarop de opdrachtgever rekent. De Kwaliteit die kan = aanvullende en onderscheidende projectkwaliteit.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Mijnkwaliteitvanleven.nl is een landelijk initiatief dat laat zien waar goede zorg om draait. Door twee keer per jaar de online vragenlijst in te vullen, breng je in beeld wat voor jou belangrijk is. De vragen gaan over je persoonlijke situatie, je mogelijkheden en beperkingen.
Een kwaliteitsmanagementsysteem kun je zien als een soort Business Process Managementsysteem aangezien je met een kwaliteitsmanagementsysteem kwaliteitsprocessen binnen een organisatie gaat automatiseren, analyseren op kritieke punten, monitoren en verbeteren.
Als kwaliteitsmedewerker ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van een product of dienst van je werkgever. Een kwaliteitsmedewerker wordt ook wel QA-medewerker genoemd. Jij zorgt dat de kwaliteit die wordt gevraagd ook écht gemaakt en geleverd wordt!
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Kwaliteitsvolle zorg stelt de zorgvragen en –behoeften van elke individuele patiënt centraal en respecteert de autonomie van de patiënt. Kwaliteitsvolle zorg wordt niet beïnvloed door persoonlijke kenmerken zoals geslacht, taal, cultuur, geaardheid, … van de patiënt.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Ontwikkelbaarheid van de competentie kwaliteitsgerichtheid
De competentie kwaliteitsgerichtheid vraagt aandacht voor structuur, feiten, details en discipline. Het is een competentie die relatief gemakkelijk te ontwikkelen is (level III) vanwege de individuele en convergente aspecten.