Klanten die met me meedenken zijn voor mij goede klanten.Zij hebben een open geest en gaan voor een echte samenwerking. Hoe je het ook draait of keert, het komt altijd op hetzelfde neer: “Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt”.
Aspecten die klanten 'belangrijk' vinden, zijn: persoonlijke aandacht en een overzichtelijke factuur. Bij klanten die nog maar kort klant bij je zijn, kun je daar de overzichtelijke offerte aan toevoegen. Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren.
Hier gaat het om interesses, hobby's, waarden en normen van jouw ideale klant. Deze kenmerken kunnen zeker ook in een business-to-business omgeving relevant zijn en dus een rol spelen bij het beschrijven van je klanten.
Een eenvoudige vertaling van “klantbehoefte” is de beweegreden, of motief, waarom jouw klant een keuze maakt. Letterlijk vertaald de “behoefte” naar een product of dienst. Iets wat jouw klant drijft of stuurt tot een bepaalde actie, bewust of onbewust, om tot een beslissing te komen.
Een potentiële klant is een persoon die een koper of consument kan worden van de producten die door een bedrijf worden aangeboden. Natuurlijk heeft elk bedrijf, groot of klein, zijn klanten nodig, omdat klanten hun producten kopen en hierdoor inkomsten en natuurlijk winst kunnen genereren.
Je zou kunnen stellen dat een wens iets is dat we graag willen, maar waar we zonder kunnen, terwijl een behoefte sterk essentieel is, iets waar we echt niet zonder kunnen.
Klanten willen snel antwoord op hun vragen, via het kanaal van hun keuze, op elk moment van de dag. Klanten willen hun problemen zelf oplossen, door gebruik te maken van self-servicemogelijkheden. Ze verwachten dat supportmedewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn.
Hoe loyaal klanten zijn wordt beïnvloed door een aantal factoren. Loyaliteitsdrivers. Te weten klanttevredenheid, imago, vertrouwen en betrokkenheid (ook wel binding). Hoe beter je bij je klanten op deze drivers scoort, hoe hoger hun loyaliteit.
Navigeren op de website, telefonisch contact met verkopers, winkelbezoek, een product of service uitproberen, de eerste periode na de aankoop: deze zaken horen allemaal bij de customer experience. Klanten vormen op elk van deze momenten een oordeel over het contact dat ze met een bedrijf hebben.
Verstuur enquêtes naar klanten. Enquêtes zijn waarschijnlijk de meestgebruikte methode voor het meten van de klantervaring, en het is niet moeilijk om te zien waarom. ...
Kleding, eten, drinken en zuurstof zijn basisbehoeften. Je hebt ze nodig om te kunnen leven. Maar dat geldt natuurlijk ook wel voor onderdak en veiligheid. Een basisbehoefte is ook de afwisseling tussen inspanning en ontspanning zowel fysiek als mentaal.
In de economie delen we de behoeften op in twee categorieën:
primaire behoeften. De noodzakelijke of basisbehoeften. Hierbij gaat het dus om eerste levensbehoeften, zoals voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, enz..
secundaire behoeften. De minder noodzakelijke behoeften.
De behoeften van de consument zijn alle tekortkomingen waarmee een consument wordt geconfronteerd en die hem ertoe brengen op de markt naar een product te zoeken om daaraan te kunnen voldoen.
Spreek aan het begin van het gesprek de wederzijdse verwachtingen uit en stel een agenda op: een overzicht van de punten die jullie willen bespreken. Moet je slecht nieuws melden, kom dan meteen ter zake en houd je klant niet onnodig lang in spanning.
Je kunt daarbij denken aan het nakomen van afspraken, deskundig advies, het halen van deadlines, leveren waarom gevraagd wordt en snel oplossen van problemen.